Nya miljoner till arbetsmarknadsutbildningar – trots överskott Trots att Arbetsförmedlingen prognostiserar ett överskott på 2,6 miljarder kronor för arbetsmarknadspolitiska program och insatser får de 770 miljoner extra till arbetsmarkadsutbildningarna. Foto: TT

Nya miljoner till arbetsmarknadsutbildningar – trots överskott

Höstbudgeten Regeringen och samarbetspartierna skjuter till 770 miljoner kronor extra till Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar i höstbudgeten. Men myndigheten själv prognostiserar redan i år ett överskott på 2,6 miljarder kronor för arbetsmarknadspolitiska program och insatser.
30 sep 2020 | 06:00
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

770 extra miljoner till arbetsmarknadsutbildningar är en av de många satsningar på jobb och omställning som finns med i den krisbetonade höstbudgeten.

I ett pressmeddelande skriver regeringen att den extra satsningen på arbetsmarknadsutbildningar i genomsnitt motsvarar 4 000 deltagare i månaden.

Men det är tveksamt om pengarna över huvud taget leder till fler deltagare.

Till och med augusti i år har antalet nya deltagare i genomsnitt legat på drygt 1 800 personer per månad, och det är inte en brist på medel för åtgärderna som satt stopp. Arbetsförmedlingens egen prognos från i somras säger att myndigheten redan väntas få miljardöverskott för sina arbetsmarknadspolitiska program och insatser.

Det är en prekär situation, jag kan inte svara på det

– Utgiftsprognosen är att vi får ett överskott på 2,6 miljarder kronor i år. Vi har haft ett överskott de senaste åren, säger Caroline Albing-Schweitz, sektionschef på Arbetsförmedlingen, till Arbetsvärlden.

En arbetsmarknadsutbildning är en yrkesinriktad utbildning som är på heltid och vanligtvis varar mellan några veckor upp till 6 månader. Men volymerna begränsas av såväl specifika arbetsmarknadsbehov och huruvida det finns utförare som kan anordna utbildningarna.

– Arbetsmarknadsutbildning är en tjänst som Arbetsförmedlingen upphandlat under många år för att motverka arbetskraftsbristen. Vi upphandlar bara arbetsmarknadsutbildningar i bristyrken där vår analysavdelning gör bedömningar utifrån regionala och lokala behov, säger Caroline Albing-Schweitz.

Hur ska ni lyckas göra av med de extra 770 miljonerna som anslås i budgeten?

– Det är en prekär situation, jag kan inte svara på det. Det är kvalitet kontra kvantitet. Det handlar inte bara om att få en massa människor att gå i arbetsmarknadsutbildning, säger Caroline Albing-Schweitz.

Under pandemin har Arbetsförmedlingen fått det ännu svårare att spendera pengarna som ska gå till arbetsmarknadsutbildningar. Som jämförelse var antalet nya deltagare under de åtta första månaderna 2019 i genomsnitt 2250, alltså 25 procent fler än i år.

– Även om vi har ställt om till digital distansundervisning så vill vi ha en arbetsplatsförlagd del i varje utbildning, och det har varit svårt att få till, säger Caroline Albing-Schweitz.

Effektiviserar besluten

För att besluta om arbetsmarknadsutbildning måste en arbetsförmedlare göra en arbetsmarknadspolitisk bedömning av den arbetssökandes behov. Någonting som försvårats av den omfattande reformeringen och nedskalningen av myndigheten som påbörjades i fjol.

– Tyvärr har vår kapacitet att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar sjunkit drastiskt till följd av personalnedskärningar, men vi effektiviserar beslutsprocessen genom regionala beslutscentrum, säger Caroline Albing-Schweitz.

En annan åtgärd som Arbetsförmedlingen vidtagit är att lansera ett ansökningsförfarande på sin hemsida, där arbetssökande själva kan hitta arbetsmarknadsutbildningar som finns tillgängliga.

– Förhoppningsvis förenklar det hela processen eftersom den arbetssökande själv kan hitta lämpliga utbildningar, säger Caroline Albing-Schweitz.

30 sep 2020 | 06:00

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev