”Massflykt” från MTR:s Mälartåg Personalen "flyr" från MTR Mälartågen. På grund av personalpolitiken, enligt facket. Detta samtidigt som bolaget kör 80-procentig trafik på grund av förarbrist. Foto: Fredrik Persson/TT Montage: Arbetsvärlden

”Massflykt” från MTR:s Mälartåg

I skuggan av konflikterna på pendeltåget i Stockholm har personalen på Mälartåg fått nog av entreprenören MTR:s personalpolitik. I rådande förarbrist lämnar nu både tågvärdar och förare, trots att det innebär ett lönetapp på flera tusen kronor. I Gävle hoppar över hälften av.
21 sep 2023 | 09:38
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

Som anställd i spårtrafiken kan du inte, som de flesta andra, räkna med att få tillbringa röda dagar med familj och vänner. Röda dagar och obekväm arbetstid stoppar inte trafiken. Som tågvärd och lokförare måste du ställa upp. I gengäld tjänar du in extra lediga dagar.

Men förra året brann de flesta anställdas på MTR Mälartåg lediga dagar inne. Ledighet kunde inte beviljas med hänvisning till förarbristen. Som kompensation för detta lovade arbetsgivaren MTR Mälartåg ytterligare lediga dagar i år. Men ledighetsansökan returneras allt som oftast med ett nej.

Men nu får det räcka. Så resonerar i alla fall de som Arbetsvärlden talat med och stämmer överens med anställdas vittnesmål i Arbetarbladet som rapporterat om situationen. Oavsett personlig bevekelsegrund lämnar nu personalen företaget i strid ström och går till andra bolag.

– En kollega sökte 12 veckor i rad och fick nej varje gång. När hen fick ja, var det för att hen gjort fel och sökt på en dag som redan var schemalagd som ledig. Sådana saker gör att man tittar på andra jobb. Jag hoppas på en bättre personalpolitik hos en ny arbetsgivare, säger en av de tågvärdar som nu lämnar.

Det tyder på att MTR är en fruktansvärt dålig arbetsgivare.

Enligt uppgifter från facket slutar både lokförare och tågvärdar i hela bolaget, men störst är flykten från MTR bland de som är stationerade i Gävle. Enligt facket har 10 av 16 förare sagt upp sig, enligt MTR rör det sig om åtta. Till detta kommer nio tågvärdar som också valt att lämna. De flesta av dem går till konkurrenter på orten, en flytt som innebär tusentals kronor lägre lön, för tågvärdar upp till 4800 kronor lägre lön i månaden.

Christian Camitz är förhandlande ombudsman på ST.
Christian Camitz är förhandlande ombudsman på ST. Foto: privat

– Det tyder på att MTR är en fruktansvärt dålig arbetsgivare och att andra saker än lönen är så pass dåliga att de aktivt väljer att gå ned i lön, säger Christian Camitz ombudsman på ST som tillsammans med Seko organiserar anställda på Mälartåg.

– Det är en massflykt. Hade jag varit arbetsgivare hade jag beskrivit det som en mindre katastrof, fortsätter han.

Utöver problemen med att inte få ut sin intjänade ledighet är missnöjet också stort med ständiga sena schemaändringar som gör det svårt att planera tid för vila eller med familjen.

– Det finns ingen möjlighet att få ledigt överhuvudtaget. Det blir svårt att kunna planera och veta om man kan närvara när någon fyller år eller om man kan gå på sina barns student. Det blir folk ledsna över, säger en lokförare som dock hittills ändå valt att stanna kvar.

Precis som på stockholmspendeln är både TCO-facket ST och LO-facket Seko kollektivavtalsbärare på arbetsplatsen, även om Seko organiserar majoriteten av de anställda. Anna Bergström, ordförande för Sekoklubben på Mälartåg säger sig vara lika trött på arbetsgivaren som de anställda hon representerar, men har bestämt sig för att stanna. Motivet är att försöka in i det sista att förbättra läget. Hon har svårt att förstå logiken i MTR:s agerande när den nationella lokförarbristen redan nu skapar svårighet hos bolagen i branschen att nå full bemanning.

– Det handlar om att det är en dålig personalpolitik. Det handlar om att planeringen inte funkar, att man inte kommunicerar med de enskilda berörda personerna när man gör ändringar i schemat. Vill man vara en attraktiv arbetsgivare för att locka fler förare lämnar man mycket att önska, säger Anna Bergström.

MTR arbetar hårt för glada medarbetare

MTR Mälartåg, tillhör koncernen MTR Nordic Group. Där är Niklas Ekström kommunikationschef. Han säger att det är ”jättetråkigt” personal valt att sluta. Men tillägger att bolaget räknat med, och ”tagit höjd”, för en viss övergång till andra aktörer som etablerat sig i Mälarområdet. Han medger att det rått problem med framförhållningen när det gäller scheman, men att det till stor del beror på försenade banarbeten från Trafikverket, en förklaring Arbetsvärldens källor inte tycker räcker. Att det skulle råda en dålig personalpolitik vill han dock inte hålla med om.

– Vi arbetar hårt för att ha glada medarbetare och kontinuerligt med att få till scheman som alla tycker om. Vi försöker ha en nära dialog med medarbetare för att bibehålla alla, säger han.

Niklas Ekström är kommunikationschef på MTR Nordic.
Niklas Ekström är kommunikationschef på MTR Nordic. Foto: Victor Fremling

Det är MTR:s uppskattning att, avhoppen till trots, kunna fortsätta trafiken på samma nivå som nu. Under hela året har trafiken varit reducerad med 20 procent. Men däremot kommer den planerade ökningen till 90 procents trafik som planerats till hösten vara tvungen att skjutas upp. MTR hoppas dock kunna rekrytera nya förare och inväntar också tillkomsten av flera som just nu är under utbildning i bolagets regi.

– Det är inte hela, men en del av lösningen att få fler som kan köra våra tåg så att vi kan bevilja semestrar och minska övertidsuttaget. Vi har också en kontinuerlig dialog med de fackliga klubbarna och våra medarbetare för att hitta förbättringsåtgärder, säger Niklas Ekström.

MTR och Mälartåg

Koncernen MTR Nordic Group AB har en rad dotterbolag som driver spårtrafik och underhåll i Sverige

Ett av dessa är MTR Mälartåg, som trafikerar en rad sträckningar i Mälardalen.

Ett annat är MTR Pendeltåg som trafikerar Storstockholm. I 

I MTR Nordic Group ingår även MTR Pendeltåg, MTR Tunnelbanan, fjärrtåget MTRX, MTR Tech, MTR Facility Management och MTR Nordic AB. Det senare ägs i sin tur av MTR Corporation registrerat i Hong Kong. 

Mälartågen drivs på uppdrag av Mälardalstrafik, ett bolag som ägs av Region Stockholm, Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland.

+ Expandera
21 sep 2023 | 09:38
Om skribenten
Axel Green är en reporter som specialiserar sig på arbetsmarknadsfrågor och samhällsutveckling, med erfarenhet av både nationell och internationell bevakning.

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev