En långdragen konflikt med sina egna anställda, strejker, inställda avgångar och förseningar i en redan reducerad trafik. MTR:s problem att upprätthålla trafiken på Stockholms pendeltåg har varit smärtsamt uppenbar både för resenärer och anställda. Problemen ledde till att Region Stockholm redan beslutade att inte förlänga MTR:s kontrakt på pendeln. Kontraktet skulle löpa ut 2026. Men nu drar regionen i nödbromsen. Redan den 3 mars nästa år ska en ny entreprenör ha tagit över driften. I ett pressmeddelande meddelar SJ att de är den nya operatören.
– Pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen har det senaste året haft allvarliga störningar i verksamheten. Det här har påverkat våra resenärer mycket negativt. SL och MTR har under lång tid fört en konstruktiv dialog för att lösa problemen men utan kunna finna en gemensam väg framåt. Så nu väljer vi tillsammans att avsluta avtalet, säger David Lagneholm, chef för Trafikförvaltningen i Region Stockholm i ett pressmeddelande.
Facket hoppas på tågvärdarna åter
Få har kunnat missa den konflikt som under det senaste året har skakat om pendeltrafiken. MTR:s genomförande av regionens beslut att byta ut tågvärdarna mot kameror på tågen har lett till en vild strejk. Men det har även lett till personalflykt som förvärrat den redan svåra lokförarbrist som råder.
– Det här visar att det i grunden handlar om ett extremt ogenomtänkt beslut som nu får konsekvensen att det inte längre går. MTR har blött personal på grund av beslutet att ta bort tågvärdarna. Det är den mest vettiga konsekvensen av den här hanteringen. Förhoppningsvis bakbinds inte nästa aktör vid att fortsätta ta bort tågvärdarna, säger Tomas Fröstberg, ombudsman på ST som organiserar personal på pendeltåget.
Även Sekos lokförarklubb på pendeln ser hoppfullt på framtiden.
– Med tanke på hur mycket strul det varit på pendeln de senaste åren så är jag inte förvånad.
Nån gång måste man ju säga stopp. Nu hoppas jag att det kommer in en seriös operatör som kan få ordning på pendeln och som tar hand om sin personal, säger Melissa Svenhard, vice ordförande i lokförarklubben.
MTR har inte kunnat leverera
Enligt pressmeddelandet sker beslutet mot bakgrund av att MTR inte kunna leverera den trafik enligt de nivåer de lovat Region Stockholm. Huvudorsak som anges är den nationella lokförarbristen och brister i underhållsverksamheten.
Trots nesan att bli av med kontraktet visar MTR upp en gemensam fasad och pressmeddelandet som tillkännager förändringen är gemensamt. I ett internmeddelande till de anställda skriver MTR Nordics vd Caroline Åstrand att beslutet är fattat ”tillsammans med Trafikförvaltningen”. I meddelandet lovar vd:n att befintlig personal kommer att erbjudas anställning hos den nya operatören som tar över driften den 3 mars 2024.
– Vi har gjort viktiga investeringar för att långsiktigt utveckla pendeltågsverksamheten under de år som vi drivit pendeltågen. Bland annat har vi utbildat historiskt många nya lokförare i egen regi. Vi har också genomfört den av trafiknämnden beslutade moderniseringen av pendeltågen. Nu ligger allt fokus på att säkerställa en bra överlämning till nästa operatör, säger Caroline Åstrand, i det gemensamma pressmeddelandet.
Pressmeddelandet anger att MTR fortsätter driva Stockholms tunnelbana enligt plan.
SJ tar över pendeltrafiken
I pressmeddelande skriver SJ att de är den nya operatör som kommer att ta över driften av Stockholms pendeltåg. Företagets vd lovar en ny attityd till facken pendeltåget.
– Sedan två år bedriver vi på SJ ett intensivt förbättringsarbete för våra medarbetare. Erfarenheterna från det arbetet kommer vi naturligtvis att ta med oss i övertagandet av pendeltågsverksamheten. Vi kommer också att ha en nära dialog med de fackliga organisationerna i det stora förberedelsearbetet som ska klaras på kort tid, säger Monica Lingegård i pressmeddelandet.
Enligt pressmeddelandet kommer verksamheten att drivas genom dotterbolaget SJ Stockholmståg AB. Enligt SJ har ett ”nödavtal” upprättats mellan företaget och Region Stockholms trafikförvaltning. Avtalet gäller till att börja med under två år, men kan förlängas i ytterligare ett år.
SJ skriver att de ska ta över trafiken ”under våren, så snart det är möjligt”, även om det formella datumet för övertagandet för närvarande satt till den 3 mars 2024.
Artikeln har uppdaterats