”Tesla-strejk riskerar bita IF Metall i svansen” Tesla-strejken har frusit fast, enligt Nisha Besara som är vd för pr-byrån Miltton. Foto: Jonas Ekströmer/TT och Talarforum.

”Tesla-strejk riskerar bita IF Metall i svansen”

Tesla strejk Varför har det tystnat om Tesla-strejken? Och vilken part tjänar på det? Arbetsvärlden frågade vd:n och pr-experten Nisha Besara, som har en bakgrund inom politiken och den fackliga sfären, om läget just nu.
24 jan 2024 | 07:00
+1
6
+1
18
+1
3
+1
7
+1
7
+1
15

Håller du med om att det är lite stiltje i Tesla-strejken?

– Ja, med tanke på hur stor uppmärksamhet frågan hade för några veckor sedan så känns nu, som att den försvunnit från rubrikerna. Det är svårt att veta vad som pågår.

Vem vinner på det?

– Ingen vinner på ett sådant här låst läge. Priset är väldigt högt att ge sig nu för båda parter.

Varför är det låst?
– För Tesla kan det få konsekvenser långt utanför Sverige att teckna kollektivavtal, de har allt att vinna på att fortsätta hålla emot. Annars kan det komma krav på att teckna kollektivavtal i andra länder, där det inte är lika ordnat som här. Om man har en global policy mot kollektivavtal så struntar man i att det är unikt i Sverige.

– För facket blir det också en oerhörd prestigeförlust att lägga ner, eftersom man gjort det till en symbol för hela den svenska modellen. Samtidigt måste IF Metall avväga att antipatin kan växa mot stridsåtgärder mot företag som redan har kollektivavtal, om det går för lång tid kan det slå tillbaka mot IF Metall.

Vad behöver hända för att något ska hända?

– Att frågan försvinner från blickfånget under en lång tid och att rubrikerna fortsätter att handla om krig eller annat. Då kan en part backa undan lite tyst så att man inte framstår som en förlorare.

Hur kommer det sluta?

– Jag har svårt att se att se Tesla kommer ändra sig. Då hade man gjort det för länge sedan.

– För fackens del kan det tyvärr bli löjeväckande till slut eftersom man verkligen har tagit i, retoriskt och med sympatiåtgärder, och gjort konflikten till den stora symbolen för hela den svenska modellen. Men frågan är ju mycket större än att teckna kollektivavtal på en arbetsplats med 250 anställda. Den svenska modellen är större än Tesla och om debatten svänger dit, kommer den inte tjäna facken.

Var det, enligt dig, ett misstag att ta i så från fackligt håll?

– Jag tycker att man borde haft bättre koll på hur amerikanska företag fungerar och varför man generellt är emot kollektivavtal, innan man gjorde en sådan stor prestigefråga av just den här konflikten. Eftersom den riskerar att bita den fackliga rörelsen i svansen.

Nisha Besara har ingen av parterna som kund på byrån hon ansvarar för.

24 jan 2024 | 07:00
Om skribenten
Reporter på Arbetsvärlden

Relaterad läsning

Visa artikelns 15 kommentarer
Kommentera
  1. Av Peter 24 jan 2024:

    Hade det varit svartarbete med inga villkor så hade detta varit befogat. Men så är inte fallet. De anställda är nöjda med sina avtal och IF Metall kan inte förhandla till något bättre än vad Tesla redan erbjuder. Så det kan bara bli sämre för den enskilde betala dyrt till IF Metsll och få inget.

    • Av Rainer 25 jan 2024:

      Idag ja, så länge livet leker och allt är problemfritt spelar det mindre roll. Men hur ser det ut i morgon? Om det uppstår en konflikt och det inte längre är så problemfritt? Då är svårt att ta sig ur det om man inte har något bakom sig.

    • Av Jonas Dahlgren 25 jan 2024:

      Det du skriver är ren lögn, de anställda är inte alls nöjda med sina avtal. De är skrämda till tysdnad för annars ryker de förmåner som tesla har lovat dem. Vem vill leva med avtal som ändras så fort vinden vänder?

  2. Av Peter 24 jan 2024:

    Hade det varit så att det fanns svart arbetskraft eller dåliga villkor hade det varit befogat. Men dom anställda är nöjda och kommer bara betala en avgift till IF Metall som de inte får något för.

    • Av Jonas Dahlgren 25 jan 2024:

      Det handlar inte om att de ska betala någon avgift.
      Det handlar om att på svensk arbetsmarknad så ska svenska överenskommelser (kollavtal) gälla, inte polska, inte tjeckiska, inte rumänska, inte amerikanska.
      Arbetare/företag etc från andra länder får gärna komma hit och jobba men de ska inte i slutändan ta våra jobb genom att arbeta för lägre ersättning än vad vi gör.

  3. Av Göran Schnitzler 24 jan 2024:

    Som elbilsägare sedan 2014 har jag ännu inte mött någon ”metallare”, däremot fått service av datatekniker. Mest service direkt över nätet.
    IF Metall har inget med elbilsservicepersonal att göra, den personalen bör tillhöra t ex Unionen.
    Att IF vill roffa åt sig medlemmar är ju tydligt fackfolkets egenintresse inför en tynande framtid för Metall.

    • Av Jonas Dahlgren 25 jan 2024:

      Vilka pengar menar du?

    • Av Jonas Dahlgren 25 jan 2024:

      Roffa och roffa, man kan ha flera kollektivavtal på samma arbetsplats.

  4. Av Gnagis 24 jan 2024:

    Facken har fuckat upp här och skadar svenska arbetare som riskerar bli av med jobben sina. Jag såg att LO könskvoterade ordförande fick lämna. Bra!

  5. Av Anders 25 jan 2024:

    Lite märklig artikel eller åsikt. Framförallt slutet. ”Fackets prestigefråga”.. Här har hon fel. Det strukturen på den svenska arbetsmarknaden.
    Alltså visst vinner Tesla så får vi en annan arbetsmarknad. Med mer strejker, djupare konfliker. Mer av allt. Men det är kanske så hon önskar att det ska bli?

  6. Av Anders 26 jan 2024:

    Undrar lite varför min kommentar censurerades. Facket tar striden för svenska modellen. Ingen prestige i det. Här är det krafter som önskar en annan modell med fler strejker och djupare konflikter som verkligen ger oss en annan arbetsmarknad. Men det kanske är det som önskas?

    • Av Anders Ljung 26 jan 2024:

      Vi hann inte godkänna den bara, sorry! //Anders på Arbetsvärlden

  7. Av Valdemar Ledin 26 jan 2024:

    Hoppsan! Visade sig att hon arbetat som lobbyist åt flera anti-fackliga företag som Amazon… nåt som inte nämns vilket ju hade vart klädsamt

    https://klagget.nu/2024/01/25/antifacklig-amazon-lobbyist-sagar-teslastrejk-i-facktidning/?utm_content=buffer6c1c3&utm_medium=social&utm_source=bufferapp.com&utm_campaign=buffer

  8. Av Carin 27 jan 2024:

    Tesla har inte gjort något olagligt. De betalar svenska skatter ordentligt. Som EU-medlem acceterar sverige EU-modellen med lagstiftnng och bara under 2023 fick svenska kollektivavtal backa i EU-domstolen eftersom stred mot EU-lagsiftande modell. Te.x. fösökte en svensk fackförening i kolletivavtal tilåta 2 års provanställningar när EU-lagbara tillter 6 man. Minns också att man i kollektivavtal tillät 30 timmars arbetsdagar för exempelvis ambilansförare när EU-lagar bara tillät 11 timmar.

  9. Länkad till från mestmotor.se - "Teslas Sverigechef bryter tystnaden - auto motor & sport" 18 mar 2024:
    […] en artikel från Arbetsvärlden, publicerad i slutet på januari, svarade vd:n och pr-experten med bakgrund inom politik och […] - Läs hela texten här

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev