Tesla vägrar kollektivavtal även i Tyskland Elon Musk besöker Giga-fabriken i Grünheide utanför Berlin 2021. Foto: Patrick Pleul

Tesla vägrar kollektivavtal även i Tyskland

Tesla-strejken Tesla motarbetar aktivt kollektivavtal med tyska industrifacket IG Metall. Samtidigt fraktar företaget in nya bilar i Sverige via färja från Tyskland. Transport överväger åtgärder.
8 jan 2024 | 16:48
+1
1
+1
1
+1
1
+1
0
+1
3
+1
0

Även i Tyskland bedriver IF Metalls systerfack IG Metall kamp för kollektivavtal för arbetarna på Teslas ”Gigafactory” utanför Berlin som spottar ur sig 250 000 bilar årligen. Men som i Sverige och i USA säger elbilsjätten kategoriskt nej. Det skriver tyska tidningen Berliner Kurier.

– Vi koncentrerar oss på oss själva för att snabbt, och utan onödig eskalering, hitta lösningar för våra medarbetare och därmed möjliggöra betydligt snabbare anpassningar, säger André Thierig, fabrikschef på Teslas ”Gigafactory” i Grünheide till Berliner Kurier.

Som i Sverige anser Tesla i Tyskland att de redan nu uppnått en perfekt balans mellan generösa villkor för de 11 500 anställda vid fabriken och företagets frihet att utan inblandning organisera produktionen. 

– Vi tappar fart när vi påverkas utifrån, säger Michaela Schmitz, chef för Teslas företagsråd, och tillägger att de höjt lönerna med 18 procent under ett och ett halvt år. 

Teslas Giga-fabrik i Grünheide. Foto: Michael Sohn/TT

Har avslöjats med att motarbeta organisering

Företaget har dock inte bara nöjt sig med att neka facket. Tidigare avslöjade den tyska tidningen Stern att systematiskt motarbetat organisering i fabriken. Bland annat ska företaget ha bjudit samtliga anställda på en ”överraskningslunch” i samma stund som IG Metall besökt fabriken. Samtidigt visade en genomgång att fabriken har en ovanligt hög skadefrekvens för tysk bilindustri.

IG metall betonar att kollektivavtalet inte bara handlar om gynnsamma personliga förmåner, utan möjligheten till inflytande.

– Kollektivavtal säkrar inte bara högre löner, det skyddar också de anställdas hälsa genom att säkerställa vila och återhämtning, balansera stress, reducera arbetstid och övertidsarbete, säger IG Metalls distriktschef Dirk Schulze till Berliner Kurier. 

Det tyska facket har också uttalat sitt stöd för den svenska konflikten, men beklagat att det måste stanna vid ord och att sympatiåtgärder inte är möjliga.

– Det skulle vara olagligt. Man strejkar för den egna verksamheten, för de egna lönerna. En politisk strejk skulle innebära att man bryter mot arbetsplikten, och då skulle arbetsgivaren kunna agera mot de anställda, sade förbundets presstalesperson Markus Sievers till DN i december förra året.

Tesla får in nya bilar i Sverige via Tyskland

Men Tyskland har nyligen blivit allt mer relevant för konflikten i Sverige. Samtliga nordiska hamnar är nu blockerade, genom internationella sympatiåtgärder, för lastning och lossning. Men företaget fortsätter leta sätt att runda blockaden och har därför börjat frakta bilar via vägtransport och färja från Tyskland. Det är dock ett hål som Transport nu överväger att täppa till. 

– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen, och till slut begär vi väl sympatiåtgärder i Tyskland med om det behövs, sade Transports ordförande Tommy Wreeth till DN på fredagen.

8 jan 2024 | 16:48

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev