Kamerorna på de stockholmska pendeltågen, vilka ersatt tågvärdarna, fortsätter leda till problem. Kamerorna isar igen vid snöväder och kan omöjliggöra för föraren att övervaka säkerheten.
För att komma runt problematiken anlitades snöröjare med uppdrag att med en borste hacka bort isen. Men enligt skyddsombuden sitter vissa kameror för nära strömförande delar på tågen och kan innebära risk för elchock. På måndagen stoppades därför arbetet på utsatta delar av tågen.
– Vi insåg att det fanns en risk som i slutändan kan leda till en riktigt allvarlig olycka. 16 000 volt är ingen lek. Vi kan inte som förtroendevalda sitta och titta på när anställda utsätts för risk. Därför lade vi det här skyddsstoppet, säger Nuru Magram, huvudskyddsombud för ST på pendeln.

Enligt skyddsombuden har inte arbetsuppgiften riskbedömts tillräckligt. Framförallt har de ifrågasatt att borsten som använts är tillräckligt isolerad eftersom den visat sig innehålla metall.
Detta har formellt framförts till entreprenören MTR, men inte fått gehör, anser de. På måndagseftermiddagen lades därför ett skyddsstopp för arbetsuppgiften vid de dörrpar som är placerade för nära konstruktionen som leder ström från luftledningen till tåget. Skyddsstoppet gäller för samtliga tåg i trafik.
– Vi har tillsvidare stoppat arbetsmomentet kopplat till kamerorna närmast strömavtagarna. Ärendet får nu prövas av Arbetsmiljöverket för att få en till bedömning gällande eventuella risker, säger Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR Pendeltågen.
Kameraproblem kända sedan länge
Problemen med att kameralinserna täcks med is har varit kända sedan förra vintern. Arbetsvärlden har också kunnat avslöja att siktproblem, även av andra anledningar, var kända för MTR redan innan tågvärdarna avskaffades. Uppgifterna ingick i en rapport som hemlighölls av tågföretaget.
Än har dock stoppet inte lett till någon störning av trafiken, trots att snön fallit i huvudstaden sedan igår kväll. Uppgiften kommer från MTR, men bekräftas av förare Arbetsvärlden varit i kontakt med.
Riskbedömning genomfördes – utan skyddet
MTR säger sig dock vara trygga med att arbetsuppgiften är säker, men också med att processen gått rätt till. Niklas Ekström säger att efter att risken påtalats av skyddsombuden genomfördes en riskbedömning som kom fram till att det var säkert. Men skyddsombuden närvarade inte.
– Vi blev förvånade eftersom de väckt frågan. När vi säkerställt att de hade tid antog vi att de skulle dyka upp, varför de valde att inte komma får de svara för, säger han.
Det gör Nuru Magram gärna. Både i det möte där datumet föreslogs och efterkommande mailväxling upplystes MTR om att båda huvudskyddsombuden var förhindrade att närvara, men arbetsgivaren genomförde den ändå.
Skyddsstoppet ligger tills risken åtgärdats eller Arbetsmiljöverket upphäver det. Till dess kommer de utpekade kamerorna inte att isas av.