De regelbundna samråden med facken på MTR Pendeltågen i Stockholm har nu ställts in under hela december. Till en början ställdes även alla arbetsmiljömöten med arbetsgivaren in, inklusive den centrala skyddskommitténs möten. Förare som fått ledigt för att delta fick se den beviljade ledigheten i schemat utbytt mot körpass.
Nu är dock skyddskommittémötena åter i schemat, men förbehållna enbart för huvudskyddsombuden. Anledningen: förarbrist.
– Det är jättetrist att det här ska bli en fråga. Det hade ju kunnat vara rimligt i ett svårt läge att man satte sig ned och kom överens om vilka möten som kunde strykas och vilka som behövde hållas. Nu blir istället pågående frågor hängande, säger Nuru Magram, huvudskyddsombud för ST på pendeln.
Enligt ett mail från förhandlingschefen till de fackliga organisationerna den 7 december, sker den indragna ledigheten för fackligt arbete och de inställda mötena för att förare ska kunna vara lediga i julhelgen. Det ska gälla under en icke definierad ”övergångsperiod”.
”Vår förhoppning är att vi genom god dialog tillsammans kan hitta en framkomlig väg framåt.”, står det i mailet men när sedan den dialogen har försökt hållas med områdescheferna har det mötts av beklagande ord om att beslutet är centralt fattat på grund av förarbrist.
Den fackliga tiden försvann ur schemat
Jon Holmberg är skyddsombud för ST och förare på pendeln. Han har tidigare varit med även på den centrala skyddskommitténs möten tillsammans med huvudskyddsombudet. Detta för att arbetet ska kunna fortgå även om huvudskyddsombudet får förhinder.
– I mitt fall stod det i schemat att det var klart i veckan, men sedan försvann det bara. Istället stod det ”D” som i disponibel. Man drog helt enkelt in den utan andra besked. Vi har ett pågående oavslutat säkerhetsarbete som vi inte hunnit bli klara med, säger han.
Fakta: ledighet för fackligt arbete
Enligt paragraf 6 i lagen om facklig förtroendeman har utsedda fackliga ombud och ”rätt till den ledighet som fordras för det fackliga uppdraget.” Ledigheten får dock inte förläggas så att ”den medför betydande hinder för arbetets behöriga gång”. Lagen anger att förläggningen av facklig tid ska ske i överläggning mellan fack och arbetsgivare.
För Sekoklubben för förare innebär den indragna fackliga ledigheten att expeditionen har fått stängas. Även ett planerat styrelsemöte har fått ställas in då ledamöterna istället schemalades att köra tåg. Någon ny mötestid har inte kunnat bokas av samma anledning.
– Jag har förståelse för att produktionen måste komma först, men samtidigt anser jag att det fackliga arbetet är lika viktigt, säger Melissa Svenhard, vice ordförande för Seko Lok.
MTR: Måste prioritera trafiken
Enligt Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR Nordic så är en tillfällig minskning av de fackliga ombudens tid för fackligt arbete nödvändigt. Den rådande förarbristen förvärras ytterligare av julledighet och att mycket resurser måste läggas på att förbereda överlämningen av driften till SJ.
I det ansträngda läget måste företag prioritera att så många tåg som möjligt kan vara i trafik.
– Vi är glada för att de fackliga företrädarna har förståelse för att vi står inför svåra prioriteringar. Vi har en löpande dialog med dem om samverkan och vägar framåt. Jag kan i övrigt inte kommentera vad som har sagts i enskilda skeenden, säger han.
Är det rimligt att spara in på arbetsmiljöarbetet?
– Det systematiska arbetsmiljöarbetet fortgår. Det är inget vi dragit in helt och hållet, säger Niklas Ekström.
Han säger i övrigt inte ha någon kännedom om varför även skyddskommitténs möten först ställdes in och sedan återkom i schemat.