Fackförbundet ST som organiserar tågvärdar och lokförare i Stockholms pendeltåg stämmer arbetsgivaren MTR, såväl som arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen till Arbetsdomstolen. Enligt facket har företaget brutit mot arbetsmiljölagen vid flera tillfällen och hindrat skyddsombuden genom att undanhålla viktig information. Det handlar om en hemligstämplad arbetsmiljörapport om effekterna på förarnas arbetsmiljö när tågvärdarna ersattes av kameror.
– De har hindrat vårt huvudskyddsombud i dess arbete genom att undanhålla en väldigt viktigt rapport som rör arbetsmiljö när man plockar bort tågvärdarna från pendeln. Det har saboterat hela arbetsmiljöarbetet i samband med omorganisationen, säger Joakim Lindqvist, förbundsjurist på ST.
Dold rapport innehöll kritiska säkerhetsbrister
Rapporten togs fram av konsultföretaget MTO Säkerhet i slutet av förra året och lämnades till MTR i januari. Rapporten, vilket Arbetsvärlden tidigare avslöjat, innehöll utpekade kritiska säkerhetsbrister med kamerasystemen och arbetsmiljörisker för lokförarna. Men rapporten hemlighölls för skyddsombuden.
Av en slump fick facket reda på att den fanns och den 25 maj begärde ST:s huvudskyddsombud att få se rapporten, ett mail som företaget enligt stämningen inte ens besvarade. Svar från MTR kom först på andra mailet några dagar senare – rapporten skulle inte lämnas ut.
Det skulle krävas både lokala och centrala förhandlingar, uppmaning från trafikregionrådet att lämna ut den, krav i domstol och omfattande medierapportering innan företagen den 7 september slutligen lämnade ut rapporten.
Skyddsombuden ovetande under nio månader
Den nio månader långa fördröjningen, under vilken kamerareformen sjösattes, innebar att skyddsorganisationen hindrades från att kunna arbeta med de risker som identifierats i rapporten. Det skriver facket i stämningen och anser att det är ett brott mot både förtroendemannalagen och arbetsmiljölagen.
– Hade skyddsombuden fått den tidigare hade de kunnat omhänderta risker som identifierades i rapporten och som MTR har struntat i. Det här var en central del för att kartlägga hur lokförarnas arbetsmiljö påverkades, säger Joakim Lindqvist.
Facket vill avskräcka arbetsgivare
Kameraprojektet är redan genomfört, en del av rapportens åtgärder genomförda och MTR har förlorat kontraktet på pendeltåget till SJ. Facket har släppt flera tidigare fall av hindrande av skyddsombud, men enligt facket är händelsen så allvarlig att denna fråga ändå måste drivas vidare.
– Vi vill skicka en signal till MTR-koncernen och andra att man inte helt kan ignorera arbetsmiljölagens regler kring hur man får behandla skyddsombud och skyddsorganisationen. Vi hoppas på att det får en avskräckande effekt i framtiden, säger Joakim Lindqvist.
Men frågan är hur avskräckande det egentligen blir. I stämningen kräver ST sammanlagt 80 000 kronor i skadestånd, hälften till skyddsombudet och hälften till facket. Även om summan är nästan dubbelt så hög som tidigare utdömda för samma brott, är det en förhållandevis lite utgift för ett företag som förra året omsatte 2,5 miljarder kronor.
Tidigare har Arbetsvärlden också kunnat rapportera att företaget måste betala 580 miljoner i skadestånd till Region Stockholm för bristande trafik och för att avtalet nu avslutas i förtid.
– I en dom i somras utdömdes 25 000 kronor för hindrande i sex veckor. Det är tyvärr så låga nivåer. Jag kan tycka att nivåerna borde vara högre så att de är reellt avskräckande. Men vi får förhålla oss till verkligheten som den är, säger Joakim Lindqvist.
MTR: ”Vi välkomnar prövningen”
Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR, beklagar att frågan inte kunde lösas i förhandlingar istället, men säger att företaget ändå ”välkomnar prövningen” Arbetsdomstolen.
– Vi har delgivit allt med våra skyddsombud av det som kommit fram i arbetet med extern expertis inom ramen för vårt systematiska skyddsarbete. Vi har också presenterat rapporten för alla skyddsombud under året. Sedan att det inte kunde ske på den tidpunkten som ST önskade är beklagligt, säger Niklas Ekström.
Fast det tog ju fyra månader från att det begärdes och 9 månader från att ni fick rapporten.
– Vi anser att vi har delgett allt som framkommit i arbetet med extern expertis rörande arbetsmiljö i det löpande systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hur kommer det sig att MTR stämplade rapporten med ”konfidentiell”?
– Jag kan inte svara på varför dokumentet fått den stämpeln. Vad som framkommit är att den inte innehöll något nämnvärt, som inte redan omhändertagits efter hand, vad gäller arbetsmiljön för våra lokförare, säger Niklas Ekström.