MTR får betala 580 miljoner i skadestånd Enligt beslutsunderlaget ska MTR överföra medel och egendom till Region Stockholm med ett totalt värde av 800 miljoner kronor. Foto: Tomas Oneborg/TT, Faksimil

MTR får betala 580 miljoner i skadestånd

Pendelkaoset På onsdagen meddelade Region Stockholm och MTR Pendeltåg AB att de går skilda vägar i förtid. Äktenskapsskillnaden blir en dyr historia för bolaget. Enligt beslutsunderlaget märkt ”hemlig” ska MTR betala skadestånd på 580 miljoner kronor.
2 nov 2023 | 19:30
+1
1
+1
7
+1
2
+1
0
+1
0
+1
2

Det gick inte längre. På onsdagen meddelade Region Stockholm och MTR i ett gemensamt pressmeddelande att avtalet med pendeltågsentreprenören rivs upp i förtid. Redan i mars nästa år kommer SJ att ta över driften. Men i ett tjänsteutlåtande märkt ”hemlig” från Region Stockholms Trafikförvaltning framgår att smällen för MTR inte bara slår mot bolagets anseende. Tjänsteutlåtandet innehåller förslaget till onsdagens formella beslut i nämnden. Förslaget klubbades. Enligt förslaget ska MTR Pendeltåg AB (MTR-P) betala regionen skadestånd på 580 miljoner kronor. 

”Som en konsekvens av de störningar som varit inom pendeltågsverksamheten samt att uppdraget avslutas i förtid ska MTR-P kompensera Region Stockholm.”, står det i handlingen.

Med de tillgångar som MTR nu ska överlåta till regionen uppgår den ekonomiska regleringen, från MTR till regionen, till totalt 800 miljoner kronor. 

Arbetsvärlden ställer frågan till MTR Nordic om det innebär en hård smäll för koncernen.

”Ekonomiskt innebär det förtida avslutet kostnader för både MTR och Trafikförvaltning. Därför har vi enats om en ekonomisk uppgörelse där vi reglerar detta.”, svarar bolagets kommunikationschef Niklas Ekström i ett sms. 

Uppgörelsen med MTR är en förlikning

I tjänsteutlåtandet som är upprättat den 30 oktober 2023 inför onsdagens sammanträde framgår att de 800 miljonerna är en förlikningssumma. Det framgår att parterna har flera ekonomiska tvister som inte har kunnat lösas. Men med förlikningen stryks alla övriga ekonomiska tvister parterna emellan.

Av totalsumman utgör 300 miljoner kronor ersättning till Region Stockholm för viten, prisavdrag eftersom avtalet inte fullföljts och ”övriga incitament”.

280 miljoner kronor är skadestånd för merkostnader som regionen nu får genom det förtida avslutet. 

Niklas Ekström är kommunikationschef på MTR Nordic.
Niklas Ekström, MTR Nordic. Foto: Victor Fremling

Utöver detta ska MTR överlåta tillgångar till ett värde av 220 miljoner kronor. De utgörs av reservdelslager, samt andra ”materiella och immateriella tillgångar”. 

100 miljoner av de totala 800 miljoner kronorna ska kunna betalas till MTR vid behov för att ge incitament för bolaget att fullfölja uppdraget tills dess SJ tar över. 

”Det är stora summor det rör sig om vilket understryker att sådana här beslut inte fattas lättvindigt. Alla inblandade parter har nu tagit sitt ansvar då avtalet inte var ekonomiskt hållbart. Under de år som vi kört pendeltåget i Stockholm har vi inte gjort någon vinst. Vi har däremot gjort stora investeringar som kommer att vara pendeltågstrafiken till nytta många år framöver.”, skriver MTR:s Niklas Ekström. 

Avslutet inleddes redan i somras

Av tjänsteutlåtandet framgår också att förhandlingarna kring ett avslut och processen att hitta en ny operatör inleddes, som senast, redan under sommaren 2023. 

”Förvaltningen har sedan sommaren 2023, enligt uppdrag från trafiknämndens presidium och AB Storstockholms Lokaltrafiks (”SL”) styrelse, arbetat intensivt med att parallellt till förhandlingarna med MTR-P, förhandla fram ett nytt uppdragsavtal för pendeltågsverksamheten.”, står det i tjänsteutlåtandet.

Av handlingen framgår också att överenskommelsen med SJ, som den 3 mars nästa år tar över driften, innebär att SJ kommer att sköta trafiken på löpande räkning. En uppgift som också bekräftades under regionens presskonferens på onsdagen. Detta skiljer sig från det avtal som MTR hade. Den löpande kostnadsersättningen i avtalet med SJ ska också lämna utrymme för vinst.

Personal ska få behålla jobben och bli hörda

Det specificeras i beslutsunderlaget att överlåtelsen av verksamheten till SJ ska ske genom en så kallad verksamhetsövergång enligt Lagen om anställningsskydd. Det innebär att personal ska erbjudas att jobba vidare i SJ:s dotterbolag SJ Stockholmståg AB som tar över driften. 

Förslaget till beslut specificerar särskilt vikten av att involvera personalen i de nödvändiga  ”förbättringsåtgärder” som behöver göras i pendeltåget. 

”Parterna är överens om att mobilisera både ledning och medarbetare för att arbeta mot de övergripande målen för uppdragsavtalet.”, står det i tjänsteutlåtandet.

2 nov 2023 | 19:30

Relaterad läsning

Ämnen:
#MTR #pendeltåg
Visa artikelns 2 kommentarer
Kommentera
  1. Länkad till från petterssonsblogg.se - "MTR ska betala 580 miljoner i skadestånd till SL – Petterssons gör Sverige lagom!" 3 nov 2023:
    […] i onsdags att de bryter avtalet för pendeltågstrafiken i Stockholm. Enligt handlingar som Arbetsvärlden tagit del av blir notan rejäl – MTR ska betala 580 miljoner kronor i skadestånd till Region […] - Läs hela texten här
  2. Av Mathiaz 4 nov 2023:

    Min undran är vem tar hand om barnen i äktenskapet?

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev