”Öppen konflikt” i facklig revirstrid om kabinpersonal Unionen och Transport befinner sig nu i "öppen konflikt" om vem som ska organisera kabinpersonal i flygbranschen. Foto: Unionen, Johan Nilsson/TT, Jan Lindkvist

”Öppen konflikt” i facklig revirstrid om kabinpersonal

Konflikt mellan facken Konflikten mellan Unionen och Transport om kabinpersonalen intensifieras. Nu säger tjänstemannafacket upp det gränsdragningsavtal som tecknats med LO. Transport har "agerat med fientligt uppsåt", säger Unionens Martin Wästfelt.
3 maj 2024 | 12:23
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

Facken tycks inte kunna lösa konflikten på ett kamratligt sätt. Det som började som en missnöjesyttring mot det egna facket från Unionen-ansluten kabinpersonal börjar blåsa upp till storm. LO-facket Transport har deklarerat att de på sikt tänker norpa kollektivavtalet från Unionen och enligt Unionen har nu Transport aktivt börjat värva över medlemmar. Det är en ”fientlig” handling och det tolererar de inte. Nu svarar TCO-facket med att säga upp det nya samverkansavtal som skulle förhindra revirtvister mellan LO och Unionen.

– Vi kommer att kämpa för att behålla kabinpersonal området och konstaterar att det råder öppen konflikt med Transport. Och det finns andra avtal jämte Transport där det kan bli stökigt. Vi tycker att det är bra med ordning och reda, men för att dansa måste man vara två, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen. 

Samverkansavtalet mellan Unionen och LO kom till i höstas efter flera tidigare bråk mellan TCO- och LO-förbund kring vilket förbund som skulle ha avtal för vissa yrkeskategorier. Det skulle sätta principer för vem som ska organisera vilka. Men bläcket hann knappt torka innan det nu sägs upp.

– För oss är det väldigt tydligt att Transport inte följer de principer som samverkansavtalet bygger på. När LO inte kan förmå sitt medlemsförbund att följa samverkansavtalet, då kan vi inte ha det. Då har det inget värde för oss, säger han. 

Det är ett märkligt synsätt, enligt Transports ordförande Tommy Wreeth.

– Det är olyckligt när Unionen gör en konflikt med ett enskilt LO-förbund till en konflikt med LO. Det här är väl en sak mellan oss. Att man ska säga upp avtal mot LO för att man blir förbannad tycker jag är märkligt, särskilt sedan vi erbjudit oss att sätta oss med dem och de inte vill, säger han. 

Medlemsmissnöje i pressad flygbransch

Det har mullrat ett tag i branschen. Unionenansluten kabinpersonal på SAS stämde 2015 det egna facket Unionen till Arbetsdomstolen efter missnöje med det krisavtal som facket tecknat.

Men det är inte i huvudsak SAS-personalen som det nu uppstått dragkamp om. Istället är det tidigare Unionenmedlemmar på lågprisbolag och bemanningsföretag i branschen som är stridens kärna. Enligt Transport har det dock inte pågått någon aktiv värvning. 

– Det är över ett år sedan som vår flygavdelning blev kontaktade av anställda och klubbar som jobbar på kabinsidan som var missnöjda med Unionens sätt att företräda dem. Nu har vi tresiffrigt på medlemsantal och tre klubbar bildade, bland annat på företag där Unionen inte har lyckats få till avtal, säger Tommy Wreeth. 

Transport: ”Vi vill ta över hela avtalsområdet”

Oavsett hur det började tycks Unionens oro att Transports avsikt är att ta över hela branschen inte helt obefogad. I en krönika i Transportarbetaren skrev Transports ordförande i mars rakt ut att förbundet har för avsikt att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Vidare skrev han att ”Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete”. 

Det tjuvnypet upprepar han nu.

– Unionen har starka klubbar på SAS. Men vi vill ta över hela avtalsområdet och kunde ha gjort det under ordnade former, men Unionen vill inte diskutera. Det är inte att sno. Är det inte bättre att någon som kan ta hand om klubbarna gör det istället för att bråka. Folk kommer till oss för att de inte är nöjda med unionen. Det kanske de skulle ha lyssnat på dem istället, säger Tommy Wreeth. 

Unionen ser rött. Det spelar ingen roll om det är medlemmarna som kommit till Transport. Själva avvisar de medlemmar som egentligen borde tillhöra andra förbund, säger Martin Wästfelt. Det är inte upp till de enskilda anställda att bestämma vilket fack de ska tillhöra, utan det fack som har branschavtal.

– Men Transport tycker att individer velat bryta igenom och att de är fria att göra på det sättet. Det kan vi inte acceptera. Vi kommer inte acceptera det. Även om vi tycker att det är i grund och botten dåligt med konflikt mellan facken, kommer vi att strida för att behålla kabinområdet som vårt avtal, säger han. 

Men inte heller där är facket överens om verklighetsbilden. 

– Det där är skitsnack. De skriver in medlemmar på terminal och lager, i bevakningsbranschen och taxitelefonister. De tar in medlemmar hej vilt som de inte ska ha. Ska man säga så får man leva som man lär, svarar Tommy Wreeth.

Samexistens ”inte möjlig”

Båda facken beklagar att de nu hamnat i öppen konflikt, men ingen av dem tycks villiga att backa. Någon samexistens där båda facken har avtal är inte aktuellt, säger Martin Wästfelt och passar på att ge tjuvnyp tillbaka. 

– Nej, är vår bedömning. Det är ju det som varit problemen i hamnarna där Hamnarbetarförbundet velat ha avtal men Transport sagt nej. Vår bedömning är att för kabingruppen är det vare sig lämpligt eller möjligt.

Tommy Wreeth tycker å sin sida inte att parallellen till konflikten med Hamnarbetarförbundet är relevant. 

– Det finns ju inte så mycket historia som talar för att det är bra med två avtal. Men nu tycker jag att det är bättre att diskutera den här konflikten. Vi var beredda att diskutera, men det vill inte Unionen. Nu är klubbarna bildade och tvisten är igång. 

Inte första gången som Unionen kommit i klinch

Samtidigt är det inte första gången som Unionen varit i konflikt med LO-fack om organiseringen. Inom larmbranschen har Elektrikerna tidigare anklagat Unionen för att ta deras medlemmar och låtit arbetsgivarna avtalsshoppa genom att börja betrakta larmtekniker som tjänstemän.

Frågan var föremål för både prövning i skiljenämnd och sedan omprövning i Arbetsdomstolen där arbetsgivaren Almega framgångsrikt drev linjen om att hemlarmsinstallatörer skulle betraktas som tjänstemän.

Men situationen är inte jämförbar, enligt Martin Wästfelt.

– Här är bakgrunden att Transport med fientligt uppsåt agerat självsvåldigt, säger han. 

3 maj 2024 | 12:23

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev