Det här gick ju smoooth, Klarna! Kollektivavtal är smoooth. Bilden är ett montage där vi använt en reklambild för Klarnas Smoooth-koncept och lagt in en bild av vd:n Sebastian Siemiatkowski. Foto: Klarna och Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Ledare

Det här gick ju smoooth, Klarna!

Få trodde kanske att techbolag med utbytbar arbetskraft över hela världen skulle få kollektivavtal. Men för Klarna är det en smooth lösning, jämfört med lagstiftning.
7 nov 2023 | 11:39
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

Varför är de stora techföretagen så rädda kollektivavtal? Till och med om de är svenska? Och hur kommer det sig att till och med äldre svenska företag som H&M och Ikea hamnar i blåsväder med facket?

Det går inte riktigt att släppa att Klarna i sitt propagandamaterial hävdade att en av anledningarna att inte strejka för kollektivavtal var att ”smoooth week” inte ingick i kollektivavtalet.

Vad fan är ens ”smoooth week”? Jag tror ingen har en aning. Men jag ska försöka fånga stämningen.

För Klarna, Spotify och Tesla, liksom för Ikea och H&M i allt större utsträckning, är marknadsplatsen där du möter privatkonsumenten internet. Och konkurrensen är stenhård. Extrem prispress där konkurrerande varumärken bara är ett klick bort, har lett till slimmade organisationer som fokuserar på kostnadskontroll och skalfördelar.

Internethandeln har Amazonifierat arbetsmarknaden. Och arbetskraften är nu utbytbar över hela världen, särskilt för de renodlade tech-bolagen med många tjänstemän.

På arbetsplatser som Klarna, Spotify och även H&M är det lite High Chaparral. När du kommer tillbaka från semestern kan du ha fått söka om din tjänst eller hamnat på en helt ny position och plötsligt ska du jobba med tio indiska utvecklare som startade för några veckor sen.

Bolag knoppas av och avdelningar flyttas runt. Kan någon ens längre räkna H&M:s alla varumärken? Såhär sa Klarnas CMO till Sveriges annonsörer 2019: ”Det pågår alltså 250 processer parallellt genom våra 250 team, och det kan bli lite rörigt, men det går fort.” Personalen ska se bolagen som genomgångsjobb där du jobbar hårt i några år och sedan går vidare. Och så kommer det in nya förmågor som sedan spottas ut efter ett antal år.

För om inte Klarna outsourcar kundtjänsten för att pressa kostnaderna. Ja, då kommer PayPal att ta marknadsandelar. Och samtidigt ska Klarna bygga ett neon-cerist varumärke där du ska attrahera de bästa i en ung generation och locka med en maffig kickoff med en spelning av en världsstjärna. Och nej, kickoff ingår inte heller i kollektivavtalet.

Internethandeln har skapat en värld där du som arbetsgivare vill ha maximal flexibilitet. Och är beredd att offra en del för att få det.

Nyhetsbrev
Få trodde väl ens att det gick att strejka mot den här typen av företag med världsvid arbetskraft. Men det gjorde det.

Det ironiska är ju att kollektivavtal är just flexibla i jämförelse med alternativet: lagstiftning. Men om du tror att du har lagstiftaren på din sida. Eller om du har styrkan att komma undan kollektivavtal som gäller de flesta andra. Ja, då är risken att allt fler företag tar chansen att åka snålskjuts på det ickelagstiftade läge som de som tecknar avtalen åstadkommit.

Kollektivavtalen och den svenska modellen är genom sin relativa flexibilitet ett sätt att ”move fast – without breaking things” för att tala techbolagiska.

Kanske inte ultimat ”smoooth” för företagsledningen, men otroligt smutt för samhället som helhet att skapa konkurrenskraftiga bolag utan att mosa personalen.

7 nov 2023 | 11:39
Om skribenten
Chefredaktör

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev