Samtliga 8 000 anställda inom Bonnier News, som bland annat ger ut tidningar som DN, Expressen, en rad lokaltidningar, magasin och poddar, ska börja använda ett nytt digitalt verktyg för den egna arbetsplatsen. Det är en enkät som går under namnet Winningtemp och i mejl till medarbetarna beskrivs den som en ”engagemangsplattform”.
Innehåller ”allt vetenskapen känner till”
Enligt Winningtemps sajt innebär tjänsten ”allt som vetenskapen känner till om att skapa framgångsrika verksamheter och bygga en intuitiv, datadriven plattform som hjälper ledare att få fram medarbetarnas fulla potential”.
Bonnier News har över 200 titlar
Bonnier News har över 200 tidningar och medietjänster. Några exempel är: DN, DI, Expressen, Breakit, Dagens medicin, Dagens Samhälle, KP, PC-tidningen, Amelia, Allt om mat och lokaltidning från norr till söder.
Anställda ska regelbundet vara på frågor på olika teman som ”Upplever du att den service/kvalitet som din avdelning/redaktion på Bonnier News levererar är tillfredsställande?”.
Man ska också svara på frågor om ledarskapet. Och den som vill kan också beskriva en kollega, genom att bläddra fram till personens namn och klicka för sådant som: bekräftande, hjälpsam, kommunikativ, lagspelare och fylla i ett frisvar med uppmaningen att skriva ”ett berömmande meddelande”.
”Det går att skriva vad som helst om kollegan”
En journalist som provat att bedöma en kollega, säger att denna aldrig fick veta det.
– Frågan är om hans chef fått kommentaren. Jag har inte informerats om hur det fungerar utan fick bara ett mejl. Inramningen är att det ska handla om komplimanger men i praktiken går det att skriva vad som helst om vem som helst i koncernen, säger journalisten som vill vara anonym.
Enligt HR-chef Paulina Holm ska verktyget inte fungera anonymt.
– I verktyget finns en knapp som heter Ge beröm. Där kan man välja mellan tolv positiva egenskaper samt skriva en berömmande kommentar till en utvald kollega alternativt chef. Berömmet är enbart synligt för mottagaren som också ser avsändaren. Syftet är att uppmuntra till positiv feedback, skriver hon i ett mejlsvar.
Plingar till hos chefen en lördagskväll
På DN kommer enkäten en gång i veckan, varje måndag. Som ett exempel fick de anställda frågan ”känner du dig pigg i dag?” på nyårsdagen, som i år inföll på en måndag. Winningtemp är uppbyggd av AI.
Enligt Anders Forsström, ordförande för journalistklubben på DN, har flera medlemmar hört av sig om Winningtemp. Med varierande kritik.
Att den kommer på måndagar, att påminnelserna är så många och att det man skriver omedelbart landar hos chefen.
– Chefen kan få omdömen på en middag en lördagskväll, och kan ju då också kolla vem som jobbar just då och förstå vem som skrivit något kritiskt. Det kan vara ett störningsmoment för chefen och innebära att anonymiteten är i fara för medarbetaren.
Enligt HR-chef Paulina Holm måste dock minst fem personer svara för att avdelningen ska få ett resultat.
– Är antalet medarbetare mindre kommer chefen inte att kunna se kommentarerna. Medarbetarna är medvetna om chefen tar del av kommentaren och bör vara försiktiga med att skriva på ett sätt som kan avslöja deras identitet. Kommentarerna är tänkt att hjälpa till att bidra till en ökad dialog, skriver hon.
Fram till årsskiftet hade DN en årlig enkät om arbetsmiljön, som facket enligt Anders Forsström kämpat i år för att få fram. Den är nu ersatt av Winningtemp.
– Vi har inte varit med och tagit fram den här. Själv tror jag det är svårt med enkäter varje vecka, att svarsfrekvensen riskerar bli låg. Och att det blir svårt för organisationen att följa upp alla typer av problem.
Winningtemp analyserar själv anställda
Anders Forsström säger att en del fall, som varit bagateller på en avdelningen ”blivit uppförstorade och till onödiga HR-ärenden”.
– Likaså har Winningtemp analyserat svarandes känslor över längre tid. Själva systemet kan säga att det noterat hur just dina svar ”visar en lägre nivå av nöjdhet än vanligt vad gäller vissa aspekter av din arbetssituation”. De som fått sådana meddelanden från en maskin blir oroade.
Skyddsombuden fick i den årliga enkäten ta del av svaren. Nu är det bara HR och chefredaktör Peter Wolodarski som får se dem. Mellancheferna ser svaren i respektive arbetsgrupp.
– Målet är att ge skyddsombuden samma tillgång till resultaten som de har haft tidigare. Dock kan tidpunkten och förfarandet variera inom våra olika verksamheter. Vi har just har påbörjat användningen och provar oss fram med hur vi ska hantera resultaten samt diskutera dem med våra samverkansparter, skriver HR-chef Paulina Holm.
Bonnier har investerat i Winningtemp
Anders Forsström anser också att slumpvisa frågor, som enkäten delvis består av, är osäkert.
– Det blir svårt att dra slutsatser av det. Du får en fråga, jag får en annan, vi jobbar på samma ställe. Och varje vecka, du kanske kände dig trakasserad vid kaffeautomaten i dag, ett halvår senare är din upplevelse annan. Eller så inser man att det var allvarligare. Jag är skeptisk, men hoppas att jag har fel.
Enligt Paulina Holm ska dock samtliga medarbetare ha fått alla frågor efter ett visst antal månader.
Bonnier Capital, koncernens investeringsverksamhet, har också varit med och finansierat Winningtemp. 2020 meddelade dåvarande Bonnier Ventures, i dag Bonnier Capital, att man bidrar med 45 miljoner kronor till startupen Winningtemp.