Klimatomställningen kan leda till att många fossilberoende jobb måste avvecklas. Men det kan också bli en möjlighet för medarbetarna att utveckla sin kompetens när företagen måste ställa om till klimatvänligare produktion.
Ett exempel på det är Volvo Cars där omkring 20 000 utbildningsplatser – motsvarande nästan halva personalstyrkan – behövs i en gigantisk insats för att klara kompetensförsörjningen i samband elektrifieringen.
– Det är en viktig del om att vi ska nå våra klimatmål, säger Karin Thorn på Volvo Cars.
Hon är chef för Vehicle Propulsions eller avdelningen för drivlineutveckling som det heter på svenska. Det omfattar såväl elektriska drivlinor som hybrider och förbränningsmotorbaserade – alltså allt som driver bilarna framåt.
I samband med elektrifieringen är det i första hand tjänstemannajobben som kommer att kräva ny kompetens. Facket är positivt.
– Vi välkomnar detta. Det är positivt att företaget tar ansvar och blir ett hållbart företag, säger Jörgen Olsson, ordförande för Unionens klubb på Volvo Cars.
Framför allt satsar vi på personal som redan finns i företaget, men vi kommer även att rekrytera nytt för att få in den kompetens vi saknar.

En Volvo utanför Volvo showroom i Stockholm.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Företaget har satt som mål att hälften av produktionen ska bestå av elbilar år 2025. Den andra hälften ska vara någon form av hybrider (en blandning av el- och bensindrift).
Det innebär en stor omställning jämfört med idag. Volvo lanserade sin första rena elbil så sent som för ett par veckor sedan och storskalig produktion lär dröja en bit in på nästa år. Dessutom anses den nya elbilen Volvo XC40 Recharge med ett pris på nära 700 000 kronor vara i dyraste laget enligt bedömare i branschen.
Men bilföretagets övergång från bensin- till eldrift har pågått en tid och för medarbetarna på forsknings- och utvecklingsavdelningen är utbildningsinsatserna i full gång.
Totalt har Volvo Cars drygt 40 000 anställda, varav cirka 25 000 i Sverige. De allra flesta kommer på ett eller annat sätt att beröras av elektrifieringen, berättar Karin Thorn.
– Vi planerar för en utbildningsinsats i storleksordningen 20 000 platser de kommande åren. Framför allt satsar vi på personal som redan finns i företaget, men vi kommer även att rekrytera nytt för att få in den kompetens vi saknar.
Ska vi vara en attraktiv arbetsgivare måste vi erbjuda rätt till kompetensutveckling.
Hon betonar att mycket av det nya lärande som krävs sker internt i det dagliga arbetet. Men samtidigt måste många också gå externa utbildningar på allt från kurser på några dagar till flera terminer på universitet.
Enligt Karin Thorn är fackklubbarna positiva till den pågående omställningen. Hon betonar att grundprincipen är att den utbildning som krävs för elektrifieringen sker på betald arbetstid.
– Ska vi vara en attraktiv arbetsgivare måste vi erbjuda rätt till kompetensutveckling. Och mitt intryck är att de allra flesta tycker att det är roligt att lära sig något nytt. Att vi dessutom sänker de skadliga emissionerna och minskar vår klimatpåverkan gör ju detta till något som är bra både för företaget, individen och planeten, säger hon.
Jörgen Olsson, klubbordförande för Unionens 4000 medlemmar på Volvo Cars, ser kompetenssatsningen som ett naturligt led i klimatomställningen.
– Vad är alternativet, frågar han. Vi kan inte sitta still och tro att enbart förbränningsmotorn är framtiden. Våra hybridbilar behöver de bästa förbränningsmotorerna och samtidigt behöver vi utveckla våra kommande elbilar.
Volvo Cars satsning
Utbildningssatsningen handlar om elektrifiering. Framför allt är det personal inom Forskning och utveckling som berörs nu. Senare kommer det även att omfatta marknad, försäljning, service och även produktion. Utbildningen är från som mest 4-5-åriga industridoktorandprogram till korta kurser eller ”lärande i jobbet”. Totalt handlar det om 20 000 utbildningsplatser utspritt över flera år.
Han påpekar att omställningen går fort och att det nu gäller att jobba för att få med medlemmarna på det här.
Är det svårt?
– Nej, det tror jag inte. Vi jobbar kontinuerligt för att motivera medlemmarna. Det här har ju precis startat och allt kommer vi nog inte att klara med internutbildning. Men även för dem som inte vill vara med måste vi hitta en bra lösning, säger Jörgen Olsson.