”Ukrainsk teater är väldigt ärlig” Kateryna spelade mot Zelenskyj – fick fly undan Kievs bomber The Unknown på Dramaten. Foto: Leonard Stenberg

”Ukrainsk teater är väldigt ärlig” Kateryna spelade mot Zelenskyj – fick fly undan Kievs bomber

Teater När Ryssland anföll Ukraina befann sig Kateryna Kisten i Kiev, men lyckades så småningom fly till Sverige. I kväll (tisdag 10 maj) medverkar den ukrainska skådespelerskan, som spelat mot självaste president Zelenskyj, i föreställningen ”Röster om Ukraina” på Dramaten.
Cecilia Djurberg
10 maj 2022
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

När första delen av Markus Öhrns experimentella scenkonstprojekt ”The Unknown” visas på Dramaten hänger en ukrainsk flagga över Målarsalens scengolv. Framför den, på en vit, mikrofonförstärkt kvadrat, börjar blod droppa långsamt från taket, och varje droppe genererar ett högt smällande ljud. När blodstänket och ljudet intensifieras, samtidigt som stroboskopljus blixtrar i salongen, undrar jag hur någon som just flytt från kriget i Ukraina skulle uppleva detta.

När jag kort därefter pratar med den ukrainska skådespelaren Kateryna Kisten, inför hennes medverkan i föreställningen ”Röster om Ukraina” på Dramaten, får jag veta.

Röster om Ukraina

Röster om Ukraina (Ukr voices) spelas på Dramaten, i Dramatenbaren, tisdag 10 maj.
Då framförs nyöversatta texter av dramatikerna Natalija Blok, Maksim Kurotjkin, Natalija Vorozjbyt, Oleg Mihajlov och Anna Jablonskaja, samt av poeterna Daryna Gladun och Lesyk Panasiuk.

+ Expandera

Kateryna Kisten befann sig i Kiev när Ryssland invaderade Ukraina. Hon hade två premiärer framför sig och schemat var fullbokat med jobb långt in i på nästa år. Klockan fem på  morgonen 24 februari väcktes hon av flyglarmet.

– Allt gick så fort, man hade ingen tid att tänka. Det var som att vara på ett skepp och någon plötsligt ropar att vi sjunker.

Försökte in i det längsta stanna kvar i Kiev

Hon försökte i det längsta att stanna kvar i Kiev, men när en möjlighet öppnades för henne att kunna få komma till Stockholm, tack vare ett teaternätverk hon tidigare arbetat med, tog hon chansen och flydde. Hon säger att det är först nu när hon lämnat Ukraina som hon känner att hon kan börja formulera sina tankar och sätta ord på sina upplevelser av kriget

Kateryna Kisten. Foto: Liza Berestok

– När man befinner sig mitt i krigets verklighet går det nästan inte att förstå det, säger hon.

Hon beskriver hur människor agerade nästan automatiskt likadant när paniken bredde ut sig i Kiev. Hur alla var nervösa och började göra samma saker, sprang och köpte så mycket de kunde i butiker och på apotek, eller satte sig i bilarna för att fly hals över huvud så att det blev trafikkaos.

Vi har alla sett bilderna, men Kateryna Kisten var där. Själv försökte hon att undvika folkmassorna och sökte skydd i Kiev tillsammans med sin familj, men det var svårt eftersom de var så oförberedda och inte kunde något om säkerhetsregler.

– Hela tiden hörde vi sirenerna, säger Kateryna Kisten som nu har väldigt svårt för detta ljud.

Ljudet av sirener är inte längre ett konstobjekt på scenen för mig

Sirener används inte sällan för att framkalla dramatiska effekter på teatern. Så till exempel i Dramatens uppsättning av Maxim Gorkijs Natthärbärget, vars scenografi föreställer en sönderbombad teater, och som kusligt nog hade premiär dagen efter att teatern i Mariupol bombades. För Kateryna Kisten, som ändå har en lång vana och mycket professionell erfarenhet av sceneffekter, blev ljudet allt för obehagligt när hon nyligen såg föreställningen.

– Ljudet av sirener är inte längre ett konstobjekt på scenen för mig, säger hon.

Tagit upp risken för triggers med kollegor

Men Markus Öhrns ”The Unknown”, med det skvättande blodet och den ukrainska flaggan, klarade hon ändå av att se. Det långsamma tempot och utdragna förloppet på scenen gjorde att det blev en bra avvägning mellan konst och verklighet, tycker hon.

– Kroppen reagerar spontant, särskilt på ljuden, men det gick ändå att stanna i verkligheten, att skilja mellan det som visades på scenen och verkligheten i teatersalongen.

Inför kvällens föreställning ”Röster om Ukraina” har Kateryna Kisten, som själv medverkar på scenen tillsammans med Dramatens skådespelare Christoffer Svensson, Gunnel Fred och Erik Ehn, varit noga med att ta upp risken för traumatiska triggers med sina kollegor. Under föreställningen kommer texter från ukrainsk dramatik och poesi att framföras, varvat med autentiska vittnesmål om det som just nu pågår i Ukraina.

Här finns bland annat mycket starka dagboksanteckningar från Mariupol som personligt skildrar krigsutvecklingen. Man kommer också att få höra utdrag ur en pjäs av den framstående ukrainska dramatikern Natalija Blok, som för närvarande befinner sig i Basel där hon sökt skydd från kriget i Ukraina.

Ge publiken kunskap om ukrainsk dramatik

Kateryna Kisten har varit med och valt ut texterna tillsammans med dramatikern Keren Klimovsky, regissören Dmitri Plax samt Dramatens dramaturg Emma Meyer Dunér.

Även om det på grund av kort förberedelsetid kommer att bli en enklare läsning av texterna, finns en stark förhoppning att denna kväll ska bidra till något mer positivt utöver att visa solidaritet med krigets offer – att den också ska ge den svenska publiken lite mer kunskap om ukrainsk dramatik.

Jag erkänner att jag själv kan väldigt lite om ukrainsk teater, och ber Kateryna Kisten beskriva vad som kännetecknar den.

Kateryna Kristen med allvarlig min i en spegelbild i en teaterloge.

Kateryna Kisten berättar hur den ukrainska teaterscenen hamnat i skymundan av den ryska. Foto: Liza Berestok

Spelade mot Volodymyr Zelenskyj

Hon bekräftar att mycket av den ukrainska teatern har dominerats av den ryska traditionen, allt ifrån hur deras skådespelarutbildning ser ut till dramatiken och de estetiska konventionerna, liksom hur hierarkierna på teatern sett ut. Den ryska dominansen har gjort det svårt för den ukrainska teatern att göra sig sedd internationellt. Men det finns många viktiga skillnader, säger Kateryna Kisten och förklarar att den samtida ukrainska teatern influeras väldigt mycket av europeisk teater och att man gärna bryter med gamla konventioner och exempelvis arbetar mycket kollektivt.

– Ukrainsk teater är väldigt ärlig. Vi har en stark själ som vi vill visa på ett vänskapligt sätt och vi skämtar gärna om livet, säger hon.

Just den där ärligheten menar hon kännetecknade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj som skådespelare. Kateryna Kristen spelade själv mot honom i tv-serien ”Servant of the people” där Zelenskyj spelar just – president.

– Zelenskyj är väldigt energisk som skådespelare och en mycket bra improvisatör. Han har förmågan att leverera väldigt äkta, säger Kateryna Kristen, och påminner om att Zelenskyjs grupp också var väldigt politiskt engagerad.

– Så Zelenskyj har verkligen de kvaliteter som behövs för att spela den viktiga rollen han spelar nu när det är så viktigt att få folk att lyssna.

Relaterad läsning

Cecilia Djurberg
10 maj 2022
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar