PR och påverkan
TCO:s andra, påkostade video om partsmodellen har setts flera hundratusen gånger.

Tema PR och påverkan

Hur ska arbetsmarknadens parter navigera i det nya medielandskapet när de vill få ut sina budskap eller värva nya medlemmar? Vi har tittat närmare på några kampanjer med stort genomslag, pratat med en forskare och även tittat tillbaka på en framgångsrik strategi med över 40 år på nacken.
17 mar 2015 | 15:33

Fack och arbetsgivare öser ut pengar på reklamkampanjer, inte minst i sociala medier. Den moderna informationsfilmen ska vara fyndig, rolig och så tydlig som möjligt.

I framtiden kan tio sekunder vara all den tid man har på sig för att föra ut sitt budskap. Plattformar som Twitter och Instagram pressar ner budskapens omfång till ett minimum, även om basen fortfarande  måste vara utredningar, rapporter och tunga faktaunderlag. Något annat och kanske häftigare budskap ligger bara ett klick bort, vilket är en tuff utmaning. Men när någon lyckas, som TCO gjorde med videon Business like a Swede, blir genomslaget enormt.

 

17 mar 2015 | 15:33
Nyheter
De viktigaste nyheterna en gång i veckan
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev