Polisförbundet vinner i anseende medan Vårdförbundet tappar Vad som toppar nyhetsbevakningen påverkar olika organisationers anseende enligt en undersökning av allmänhetens förtroende för bland annat fackförbund. Arkivbild: Polis på plats vid en brand i Lund i vintras. Foto: Johan Nilsson/TT

Polisförbundet vinner i anseende medan Vårdförbundet tappar

Förtroendemätning Kantar/Sifos nya förtroendemätning 2022 visar att nyhetsagendan styr mycket av allmänhetens förtroende för organisationer. Vi listar vilka fack och arbetsgivarorganisationer som vinner och förlorar i anseende i år.
24 maj 2022
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Sifo Kantars förtroendeundersökning som görs årligen sedan 2011 visar allmänhetens bild av organisationernas allmänna rykte och kompetens, och den känslomässiga samhörigheten. 2022 har allmänheten allra högst förtroende för Radiohjälpen av de 40 organisationer som är med i mätningen i år.

Nära hälften av organisationerna som mäts är fackförbund, och några ytterligare är bransch- eller arbetsgivarorganisationer.

Av alla uppmätta organisationer toppar Radiohjälpen och Friluftsfrämjandet med index på 73 respektive 64. Det fackförbund som får högst anseende i mätningen är Sveriges Ingenjörer, med 50, och den arbetsgivarorganisation som placerar sig högst är Teknikarbetsgivarna, på 40 vilket är ganska långt efter sin fackliga motpart. TCO och Unionen ligger på index 32, ett snäpp efter arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv.

I mätningen finns exempelvis varken kommunala sidans arbetsgivarorganisationer eller Arbetsgivarverket med.

Kantar Sifo konstaterar själva att vilka frågor som är i fokus för den allmänna debatten också påverkar organisationernas anseende hos allmänheten. Enligt en annan mätning, Mediemätaren som mäter vilka frågor som bevakas i medierna, försvann sjukvårdsfrågorna nästan från agendan när pandemins effekter bleknade och Ryssland sedan invaderade Ukraina i slutet av februari.

Så görs mätningen

Varje vår sedan 2011 presenterar Kantar Public ett Anseendeindex för organisationer. Syftet är enligt Kantar att bygga egen kunskap om vad som bygger – eller sänker – anseendet för olika intresseorganisationer i Sverige.

Man tar också reda på och analyserar egenskaper och faktorer som driver respektive organisations anseende, vilka som är viktiga att arbeta med för att stärka eller återupprätta anseendet.

Panelen består av den så kallade Sifo-panelen, en slumpmässigt rekryterad panel på 23 490 personer med ett representativt urval av boende i Sverige, i åldern 18–79 år. Svaren samlades in 4–25 april 2022.

+ Expandera

Utrikespolitik liksom försvar och beredskap dominerade enligt Mediemätaren därefter helt debatten, medan sjukvården tappar sett över tid mest medieutrymme. Frågan ligger nu först på sjunde plats, en följd av ett snabbt minskande intresse för pandemin. Det kan också, enligt analysen av förändringarna i anseendeindex, förklara en del av det stora fallet för Vårdförbundet, från indexet 38 till 25 på ett år.

Fotnot: Sifos förtroendeindex för myndigheter presenteras under Almedalsveckan i början av juli.

Relaterad läsning

Om skribenten
Tf chefredaktör
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar