Som Arbetsvärlden tidigare rapporterat har MTR:s drift av Mälartåg varit under utvärdering. Nu kommer beskedet. Inom 4 månader kommer företaget att lämna över verksamheten till entreprenören Transdev efter mindre än tre år. Bytet skedde i förtid, precis som på Stockholms pendeltåg.
– Vi har haft en lång dialog tillsammans med beställaren Mälardalstrafik om hur vi tillsammans kan utveckla trafiken för resenärerna. Vi har kommit fram till att det inte är möjligt inom nuvarande avtal att få en hållbar finansiell situation för oss och kunna leverera den trafik som avtalet kräver, säger Niklas Ekström, kommunikationschef för MTR Mälartåg.
Enligt SVT Sörmland som var först att rapportera nyheten, ska beslutet ha varit gemensamt mellan regionägda Mälardalstrafik och MTR. Beslutet kommer efter en längre tids problem med inställda avgångar och förseningar.
Kristoffer Tamsons (M) säger till SVT Sörmland att det nu ska bli skillnad.
– Successivt kommer också resenärerna att märka hur regionaltågstrafiken med detta avtal blir mer pålitlig och bättre svarar upp mot deras höga förväntningar på Mälartåg. Det kommer dock inte att ske över en natt varför vi nu måste ha tålamod, säger han till kanalen.
Samtlig personal kommer att erbjudas fortsatt arbete hos Transdev som tar över trafiken den 16 juni.
På väg ur Sverige?
När MTR lämnar Mälartåg innebär det också att koncernen nu står utan spårverksamhet i Sverige efter att kontraktet på driften av Stockholms tunnelbana löper ut i maj 2025. Detta efter att MTR även dragit sig ur fjärrtåget MTR Express, vilket Arbetsvärlden rapporterat.
Enligt huvudägaren MTR Corporations Limited i Hong Kongs första halvårsrapporten 2023, vilken Arbetsvärlden tidigare tagit del av, har MTR:s verksamhet i Sverige haft en avsevärd negativ påverkan på hela den internationella koncernens resultat.
Men Niklas Ekström säger att det sista spårkontraktets upphörande inte ska tolkas som ett definitivt uttåg ur Sverige.
– MTR:s framtid i Sverige beror på vilka affärsmöjligheter som finns på den här marknaden och det kan vi inte sia om nu. Vi fortsätter utvärdera möjligheterna på den nordiska marknaden och uppstår det en situation där vi kan gå in och lägga anbud så överväger vi det, säger han.