Vid årsskiftet lanserar LO, PTK och Svensk näringsliv bolaget Avtalat. Där ska man samla information om de försäkringar som ryms inom kollektivavtalen. En gemensam kundtjänst, informationskontor över hela landet och sidan avtalat.se ska göra det enklare för arbetsgivare och arbetstagare att hitta rätt, hoppas man.
– Idag kommer information från många olika håll: både från parterna och från partsbolag, såsom Fora och Collectum. Arbetsgivare och anställda upplever det som förvirrande och att som det kan vara svårt att veta exakt var man ska vända sig med frågor, säger Niklas Hjert, nytillträdd VD för Avtalat.
70 procent av löntagarna har liten eller ingen kännedom om försäkringar.
I dagsläget når informationen inte alltid ut, berättar han. I en undersökning som Avtalat låtit göra tillsammans med Ipsos visade det sig arbetsgivare förlorar stora pengar på krånglig administration och på retroaktiva premier. 70 procent av löntagarna har liten eller ingen kännedom om försäkringar som bland annat ger extra skydd vid sjukdom.
Kollektivavtalen är ju en viktig del av det parterna gör. Är det inte allvarligt att så många arbetsgivare och arbetstagare inte känner till det här?
– Absolut! Samtidigt ska man ha respekt för att många upplever att försäkringsfrågor kan vara svåra och det är det vi vill göra någonting åt. Vi måste jobba med ett enklare språk och få bort komplicerade förkortningar.
Individer har gått miste om tjänstepension
En försäkring där informationen brustit är tjänstepension, visar undersökningen. 40 procent av de företag som deltog uppgav att de hade dålig kännedom om hur de anställda är försäkrade. Många har exempelvis missat att de själva behöver teckna tjänstepension och andra kollektivavtalade försäkringar, och att de sen behöver administreras löpande. Det kan i sin tur ha gjort att arbetstagare som har haft rätt till tjänstepension har gått miste om den.
Vad har det här fått för konsekvenser för individen?
Ett problem är att många inte vet vad som ligger på individen och vad som arbetsgivare ansvarar för. Det gäller till exempel föräldrapenningstillägg.
– Där finns det system som fångar upp det. Upptäcker man att försäkringar inte är rätt anmälda och premier inte rätt betalda då kan man justera det. Men om man inte upptäcker det så kan det såklart drabba individen.
Niklas Hjert vet dock inte hur vanligt förekommande det skulle kunna vara.
Ett enda informationsställe
Ett problem är att många inte vet vad som ligger på individen och vad som arbetsgivare ansvarar för. Det gäller till exempel föräldrapenningstillägg, där olika försäkringar följer med olika regler om vem som ska anmäla.
– Det är ju inte så att informationen inte har funnits, det vi vill göra nu är att förenkla den. Det ser ju också olika ut i olika försäkringar vem som ska anmäla, individ eller arbetsgivare.
Utformningen av försäkringarna kommer inte att förändras, de partsbolag som ansvarar för dem kommer att fortsätta sina uppdrag. Avtalat kommer snarare att fungera som ett paraply och en knutpunkt dit arbetstagare och arbetsgivare kan vända sig för att få information, även om de inte vet exakt vilket bolag som ansvarar för försäkringen de undrar om.
– Vad vi gör är att samla alla tjänster på ett ställe så att du kan hitta information om allt. I det ligger såklart också att försöka jobba med att förenkla och underlätta så att man till exempel inte behöver lämna samma information på flera ställen.