Den svenska delegationen till USA verkar besatt av att tala om hur många jobb svenska företag skapar i USA. 300 000 är en siffra vi har fått lära oss.
– Vårt budskap till Trump är att svenska företag genom handel och sin närvaro i USA skapar väldigt många jobb, någonstans runt 300 000, säger Mikael Damberg till nyhetsbyrån TT.
Ärligt talat så tror jag att Donald Trump är väl medveten om att handel skapar internationella investeringar i båda riktningar, vilket verkar vara Sveriges ”strategi” att förklara. Det är lite ”beside the point”.
Om man i stället läser hur Donald Trump själv motiverar tullarna på Twitter så handlar det om att ”Vi ska inte låta våra företag och arbetare utnyttjas (av andra länder) längre.”
Sverige verkar ha fått svårt att förstå att befolkningsgrupper kan drabbas negativt av frihandel.
Det handlar om helt traditionell protektionism: avgörande väljargrupper ska skyddas mot förändring. Stålindustrin har länge varit på tillbakagång i USA, hävdar Trump i sin tweet.
Men Sverige verkar ha fått svårt att förstå att befolkningsgrupper kan drabbas negativt av frihandel.
Så i stället för att förklara något uppenbart för affärsmannen Trump – passa på att sprida ett välkänt svenskt budskap: A-kassa och omställning måste fungera. Visst är det muppigt att ständigt ropa ”in Sweden we have a system”. Men en regering som både höjt a-kassan och storsatsat på vuxenutbildning borde väl ändå passa på att tipsa Trump om hur han vinner stålarbetarnas förtroende mer långsiktigt. Då kan Sveriges kampanj för frihandel bli lite mer trovärdig.
PS. Jag har frågat Löfvens stab om man kommer nämna skyddsnät och omställning för stålarbetare på mötet, men har inte hunnit få svar än. Återkommer. DS.