Franska järnvägen anklagas för mångårig diskriminering Foto: Robert Rossi
SNCF-arbetare bygger ett tredje spår mellan Marseille och Aubagne.

Franska järnvägen anklagas för mångårig diskriminering

Arbetskraftinvandring Det franska järnvägsbolaget SNCF anklagas för diskriminering av invandrare. 849 fransk-marockanska arbetare kräver nu 350 miljoner euro i upprättelse för dåliga löner och låga pensioner.
Anna Trenning-Himmelsbach
27 mar 2015 | 10:21
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Rättegången i Arbetsdomstolen i Paris är exceptionell. Både på grund av ärendets art och antalet klagande. 849 marockanfödda löntagare har stämt järnvägsbolaget SNCF.
På 70-talet hade Frankrike stort behov av arbetskraft. 2 000 marockaner rekryterades för att sköta grövre sysslor hos järnvägsbolaget.

Clélie de Lesquen-Jonas, advokat.

Clélie de Lesquen-Jonas, advokat.

Många av dem har stannat. Vissa har gått i pension. Andra är i slutet av sin yrkesbana. Men ingen har kunnat göra karriär, säger advokaten Clélie de Lesquen-Jonas.
– 100 procent har blivit kvar inom de lägsta graderna på företaget. Av deras franskfödda kollegor är motsvarande siffra tre procent.

Inom SNCF har det alltid funnits flera kategorier löntagare. De marockanska arbetarna har anställts enligt villkor som gäller det privata näringslivet. Bara franska medborgare kunde tidigare få status som statsanställda.
Men enligt advokaten står det uttryckligen i anställningskontrakten att arbetarna ändå skulle behandlas som sina infödda arbetskamrater.
– Men de har sällan fått vidareutbildning. Ibland har de fått mer kvalificerade arbetsuppgifter, men inte stigit i hierarkin, säger hon.

Facket vill se regeländring

Mathieu Borie, SUD Rail.

Mathieu Borie, SUD Rail.

Skillnaden märks tydligt när de nu når pensionsåldern, säger Mathieu Borie i facket SUD Rail.
– Orättvisorna gäller också rätten till vård, reseförmåner och änkepensioner, berättar han innan han ska vittna inför domstolen.
För facket är det väsentligt att de 849 arbetarna får ekonomisk upprättelse. I genomsnitt kräver de 400 000 euro vardera i skadestånd. Men facken säger också att SNCF bör slopa reglerna som i dag säger att man måste vara EU-medborgare för att anställas under de bästa villkoren inom företaget.
– Det finns ingen anledning till att den diskriminerande regeln finns kvar, säger Mathieu Borie.

Ledningen för järnvägsbolaget SNCF förnekar alla former av diskriminering.
Domen förväntas i september.

Anna Trenning-Himmelsbach

/ Kontakta skribenten

27 mar 2015 | 10:21

Relaterad läsning

Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Av Cecilia 29 mar 2015:

    Mycket intressant nyhet! 🙂

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev