Flygbranschen fortsätter pressa villkor och löner

Konkurrensen från lågprisflyget fortsätter att försämra villkoren för flygpersonalen. De svenska bolag som försöker vara schyssta pressas att följa med, och nordiska dotterbolag löper linan fullt ut och shoppar regler, skatter och löner varhelst de kostar minst. Det är ett krig på liv och död, menar Unionen.
Bengt Rolfer
4 feb 2015

Det är kris i flygbranschen. Unionens ordförande Cecilia Fahlberg går så långt som att tala om ett krigstillstånd inom flyget. Och offren på slagfältet är de anställda.

Unionens ordförande Cecilia Fahlberg liknar flygkrisen vid ett krigstillstånd. Foto: Camilla Svensk.

Unionens ordförande Cecilia Fahlberg liknar flygkrisen vid ett krigstillstånd. Foto: Camilla Svensk.

I en debattartikel nyligen tog Cecilia Fahlberg, själv med en bakgrund som kabinanställd på 1990-talet, till dessa krigsmetaforer för att beskriva utvecklingen på flygmarknaden.

I korthet handlar detta krig om flygbolagens överlevnad. Deras främsta vapen tycks vara att försämra personalens villkor för att komma så billigt undan som möjligt.

– Visst är det en kamp på liv och död för bolagen – och därmed för de anställda, säger Nikta Nabavi, central ombudsman på Unionen.

Efterlyser hårdare tag från EU

Det är lågprisbolagen som gått i bräschen för den negativa utvecklingen, men etablerade bolag som slåss på samma marknad känner sig tvingade att hänga på trenden. Det som nu behövs är enligt Nikta Nabavi hårdare tag från EU för att täppa till hål i lagstiftningen som möjliggör lågprisbolagens agerande.

Utredaren Lena Georgsson-Wirkkala, som just skrivit en rapport om flygets framtid åt förbundet, påpekar att det finns svenska bolag som försöker uppträda schysst men också de pressas till att konkurrera med försämrade villkor.

I rapporten beskrivs den ”regelshopping” som blivit praxis inom flyget. Den innebär att bolaget registrerar sig i det skattemässigt mest förmånliga landet. Sedan hämtar man personal i länder med låga löner och svag arbetsrätt, medan själva flygturen kan gå mellan helt andra länder.

Väljer skatt i Irland och lön i Thailand

Michael Collins, ombudsman på Unionen och aktiv i den europeiska arbetstagarorganisationen för kabinanställda, tar två aktuella exempel på hur regelshoppingen ser ut i verkligheten.

Det ena är från norska Norwegian som bildat ett dotterbolag – NAI – för sina interkontinentala rutter och registrerat det i Irland. Bolaget har ingen verksamhet där, men gynnas av landets låga bolagsskatt.

Samtidigt hyr man in kabinpersonalen från ett bemanningsföretag i Thailand och piloterna från Singapore. Syftet är att slippa den norska arbetsrätten och få ner lönekostnaderna.

– Vi vet inte hur mycket den thailändska personalen får i lön – vi har inga fackliga representanter i NAI, säger Michael Collins.

Egenföretagare som kabinpersonal

Det andra exemplet gäller isländska Primera Air som har registrerat sin nya nordiska bolagsbildning PAN i Riga i Lettland för att få ner lönerna och slippa kollektivavtal.

Parterna kunde inte komma överens, vilket ledde till att bolaget stängde sin bas på Arlanda och att all kabinpersonal – totalt ett 20-tal personer – sades upp. De ersätts nu av lettiska egenföretagare.

– PAN krävde lettiska villkor för den svenska och danska personalen. Det skulle innebära en lönesänkning på 23 procent och en total besparing på cirka 35 procent, säger Michael Collins.

Parterna kunde inte komma överens, vilket ledde till att bolaget stängde sin bas på Arlanda och att all kabinpersonal – totalt ett 20-tal personer – sades upp. De ersätts nu av lettiska egenföretagare.

Unionen har dock inlett nya förhandlingar om hur personalens anställningstid ska beräknas. Man vill också få prövat om det är tillåtet att anlita egenföretagare inom civilflyget.

Det har blivit en vanlig trend att flygbolagen anlitar piloter, som är egenföretagare med så kallade mikrobolag. Det gäller bland annat 70 procent av Ryanairs piloter. Detta system ställer till problem när det gäller tillsyn och säkerhet, exempelvis i fråga EU-reglerna om dygnsvila.

­– Vem tar ansvar för att en pilot har vilat tillräckligt? I det här fallet är det bara han själv, säger Michael Collins.

Det är Transportstyrelsen som ska se till att flygbolagen lever upp till säkerhetskraven. Där har man dock inte funnit några indikationer på att Ryanair brister i det här avseendet.

– Men man undrar ju vilka effekter det får om det inte ges tillräckligt med tid för återhämtning mellan flygningarna, säger Lena Georgsson-Wirkkala.

Ny dom i Norge om arbetsrätten

Just Ryanair har utmärkt sig i flera olika sammanhang för sin antifackliga hållning. Men  företaget  har nyligen förlorat en viktig arbetsrättslig strid  och enligt det norska fackförbundet Parat kan det få stora konsekvenser för europeisk luftfart.

Det gäller den uppmärksammade tvisten om den italienska flygvärdinnan Alessandra Cocca med bas på flygplatsen i Rygge i Moss. Efter att ha blivit uppsagd vände hon sig till Parat för att få hjälp. Den segslitna tvisten har i dagarna avgjorts av Moss tingsrätt och det blev en viktig principiell seger för facket.

Domen gäller vilket lands arbetsrätt som ska gälla. Rätten menar att även om Ryanair är ett irländskt bolag så ska det följa norsk lag för anställda som har sin bas i Norge. Enligt Parats vice ordförande Vegard Einan kan domen leda till en mer rättvis konkurrens mellan flygbolagen.

 

Bengt Rolfer
4 feb 2015
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan