Facken byter namn på kollektivavtal till ”schysst deal” TCO-ordförande Eva Nordmark under en pressträff på Scandic Grand Central i Stockholm där facken presenterar sin nya ungdomssatsning. Foto: Jessica Gow / TT

Facken byter namn på kollektivavtal till ”schysst deal”

Facklig föryngring De fackliga centralorganisationerna TCO, Saco och LO har enats om att förnya flera fackrörelsetermer för att locka yngre medlemmar. Kollektivavtal blir till ”schysst deal”.
1 apr 2019 | 04:00
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Att unga nobbar facket har inom fackföreningsrörelsen länge setts som ett viktigt framtidsproblem att åtgärda. För att den svenska partsmodellen med kollektivavtal och bra arbetsvillkor ska överleva behöver ungas intresse och engagemang fångas.

Därför har de fackliga centralorganisationerna nu sjösatt en gemensam strategi. TCO, Saco och LO kommer tillsammans förnya den föråldrade terminologin som länge gällt inom fackvärlden.

Tanken är att hela sättet att arbeta och påverka genom ”partsmodellen” också ska låta precis så bra som det är.

Det gamla ordet ”kollektivavtal” byts exempelvis ut mot ”schysst deal”.

– För att kunna vara relevanta i påverkansarbete är det givetvis helt avgörande att också kommunikationen hålls uppdaterad. Det går inte att behålla ett språkbruk från sent 1800-tal inom något område i samhället, framför allt inte i fackrörelsen som bygger på att framgångsrikt engagera samtiden, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef på TCO.

I dag bryr sig inte alla om kollektivavtal, men alla oavsett ålder vill ha en schysst deal

Han tycker att det nya namnet träffar rätt.

– Namnbytet är inte bara en modernisering av ordet kollektivavtal, det är också helt korrekt. Kollektivavtalen är verkligen en ”schysst deal”, säger Samuel Engblom.

Eva Nordmark, ordförande på TCO, menar att lanseringen av den nya strategin, som går under namnet ”Fack it”, markerar en ny epok för det fackliga arbetet.

– Vi bryter ner skiljeväggar mellan generationerna. Fackrörelsen har länge dragits med en hög medelålder vilket aldrig varit del av målsättningen. Med den här förnyelsen når vi alla. I dag bryr sig inte alla om kollektivavtal, men alla oavsett ålder vill ha en schysst deal, säger Eva Nordmark.

”Schysst deal” varumärkesskyddas

Den nya terminologin väntas sätta hård press på arbetsgivare som ännu inte infört kollektivavtal på sina arbetsplatser. Eftersom de fackliga centralorganisationerna som del i strategin varumärkesskyddat termernas användning i arbetsmarknadssammanhang får arbetsgivare som inte kan erbjuda en ”schysst deal” heller påstå det.

– De kommer inte kunna locka ungdomar till sig vilket också innebär att de kommer förlora den innovationskraft och kreativitet som ungdomarna för med sig ut på arbetsmarknaden. Ungdomar i dag är väldigt måna om att få en schysst deal när de tecknar avtal i alla sammanhang, säger Eva Nordmark.

Andra namnbyten inkluderar ”partsmodellen” som byter namn till ”Game of Thrones” och flexpension som blir ”Chillout”. Det lite stela ”industrimärket”, som ifrågasatts ur jämställdhetssynpunkt, byter namn till ”regnbågsmärket” för att bättre locka just målgruppen universitetsstuderande kvinnor.

Vi försökte först få Zara Larsson men hon bara skrattade. Men citera mig inte på det

Som del i marknadsföringssatsningen av den nya fackrörelsen har man kontrakterat hiphopartisterna Timbuktu och Petter. De kommer under sommaren och hösten turnera i Göteborg, Malmö, Stockholm, Helsingborg och Umeå med flera nyskrivna låtar som skildrar vikten av att ha en schysst deal.

– Vi försökte först få Zara Larsson men hon bara skrattade. Men citera mig inte på det, säger José Gutierrez, presschef på TCO.

Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande, tror att föryngringsarbetet kommer ge ett ”rejält uppsving” för fackförbundens medlemssiffror.

– Det här är egentligen en del av det livslånga lärandet. Vi behöver hänga med i utvecklingen och när det är tydligt att vi gör det, då kommer ”kidsen” också vilja hänga med, säger han till Arbetsvärlden.

Saco:s ordförande Göran Arrius påpekar att namnbytet visserligen är en stor förändring utåt sett, men egentligen visar upp facken från deras rätta sida.

– Jag misstänker att vi är betydligt mer hippa än vad många tror, säger Göran Arrius och gör ett segertecken med högerhanden.

Uppdatering: Denna artikel är ett aprilskämt.

1 apr 2019 | 04:00

Relaterad läsning

Visa artikelns 1 kommentar
Kommentera
  1. Länkad till från hyvaa.se - "Förtroendet för facket ökar - Hyvää" 11 apr 2019:
    […] snacket användes till och med i årets aprilskämt från tidningen Arbetsvärlden där LO, TCO och Saco lovade att byta namn från kollektivavtal till ”schysst deal”. […] - Läs hela texten här

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev