Sedan den första mars kör cirka hälften av Stockholms lokförare pendeltåg utan tågvärdar ombord. Till hösten ska alla tågvärdar ha avvecklats.
I stället ska lokförarna få kameror, larm och annan teknik för att garantera säkerheten.
Det här har vållat en infekterad strid hos många av bolagets anställda, och kaos för många pendlare. Lokförare har sjukskrivit sig, bland annat för att man anser sig riskera säkerheten om man jobbar ensam i ett tåg.
– Det är som att säga till en läkare att gå in och operera själv. Hur kan man tycka det är okej att en människa ska ansvara för 1 500 resenärer i ett tåg? Hur kan politikerna sova gott om nätterna när människor utsätts för fara varje dag, frågar sig Nuru Magram, huvudskyddsombud för ST inom pendeltågstrafiken och själv tågvärd.
SL: Färre pendeltåg i minst en vecka till
I dagsläget informerar Stockholms lokaltrafik (SL), huvudman för kollektivtrafiken i regionen, att personalbristen kommer att fortsätta ge färre tågavgångar åtminstone fram till den 20 mars.
Ensamarbetet fick Nuru Magram att i fredags skicka in en så kallad 66a-anmälan till Arbetsmiljöverket. En begäran om att myndigheten träder in, eftersom skyddsorganisationen anser att arbetsgivaren inte åtgärdat risker som man påtalat.
Hon och hennes skyddsorganisation vill se ett förbud mot att lokförare arbetar ensamma på tågen.
– Det handlar om säkerhet, och ingenting annat. Vi har inget emot kameror och teknik, men vi behöver en resurs som kompletterar den tekniska biten.
Tågvärdarna ersätts av fyra larmbilar
Utöver teknik ska lokförare nu kunna tillkalla ”resurs operativt trafikstöd”, något som förkortas med OTS.
Enligt MTR, som kör pendeltågen och är arbetsgivare, handlar det om mobila team med ”blåljuskompetens” som kan rycka ut vid akuta situationer.
Kommunikationschef Niklas Ekström på MTR svarar att det handlar om fyra bilar, med tjugo personer som står för bemanning under hela trafikdygnet.
De har samma rättigheter som räddningstjänsten i trafiken, att kräva fri väg och göra undantag från trafikregler om det krävs.
Huvudskyddsombudet: ”OTS är årets skämt”
– MTR var tvungna att visa en insats, men det här är årets skämt. Fyra bilar ute totalt. De kommer aldrig att kunna vara överallt. Det är totalt omöjligt, säger huvudskyddsombudet Nuru Magram.
ST driver också två arbetsrättsliga tvister om hindrande av skyddsombud. Bland annat i fallet med den senaste utredningen som konsultbolaget WSP tog fram i början av året, på uppdrag av regionens trafikförvaltning. Där det slogs fast att tågvärdarna ska bort. I utredningen deltog inga skyddsombud.