Veckan efter påsklovet i Stockholm inleddes med pendlingskaos för de som åker pendeltåg i huvudstaden. I skrivande stund är majoriteten av avgångarna inställda. Och på lokaltrafikens digitala skyltar vid tåg och tunnelbana kan man läsa att det sker på grund av protestaktioner och personalbrist.
För det var många lokförare i just pendeltågstrafiken som inte gick till jobbet i dag. Bakgrunden är att arbetsgivaren, MTR, sedan i mars successivt börjat ersatta tågvärdar ombord med kameror. Lokförare vittnar om att det inte är säkert att köra ett helt tåg själv utan mänsklig hjälp ombord. Och tågpersonal och deras fackförbund har protesterat mot beslutet.
Lokförare: ”Vi har sagt nej i två års tid”
Sedan 03.00 under natten till måndagen pågår därför en vild strejk utanför Centralstationen i Stockholm. Lokföraren Klara Pettersson har stått här sedan dess.
– Det är självklart att stå här i dag. Vi har sagt nej till det här under två års tid, men MTR har inte bemött oss. Hade vi haft en vettig arbetsledning hade det inte behövt bli så här.
Exakt hur många som deltar i strejken vet ingen. Strejken ska pågå i tre dygn. Klara Pettersson är medveten om att en vild strejk kan få konsekvenser, men tycker att det gått så långt att hon inte har något val.
En vild strejk är inte tillåten, och organiseras av att enskilda anställda går ihop. Därför kan det också få konsekvenser för den som deltar, som att arbetsgivaren driver det till Arbetsdomstolen som en otillåten stridsåtgärd.
Kommer domstolen fram till att stridsåtgärden är otillåten kan det leda till böter, eller till och med uppsägning.
Inget av de stora fackförbunden för personalen, Seko eller ST, stöder strejken.
I en ”vanlig” strejk är det oftast ett centralt fackförbund som strejkar när man inte kommer överens med arbetsgivare om till exempel löner eller andra villkor i en avtalsrörelse.
”Strejken är den stora snackisen”
De båda busschaufförerna Pia Koponen och Petri Myllykoski är här för att stötta lokförarna under sin lunchrast.
– Som jag ser det har de drivits till vild strejk, för att man påtalat brister som finns. Och så fattar politikerna beslut baserat på utredningar där skyddsombud inte fått vara med, säger Petri Myllykoski som själv är huvudskyddsombud.
Enligt Pia Koponen är strejken den stora snackisen i det garage hon jobbar.
– Vi har samma problem i busstrafiken med upphandlingar, där det alltid handlar om lägsta bud vilket får konsekvenser i alla led. Det är samma kamp, några tjänar pengar på våra skattemedel, säger hon.
Regionrådet: ”Ett utpressningsförsök”
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i region Stockholm, säger till Aftonbladet att strejken inte kommer påverka beslutet att dra in tågvärdarna.
– Det här är ett utpressningsförsök som är helt lönlöst, ingen i politiken kommer att böja sig. Tågvärdarna kommer inte att komma tillbaka, säger han till tidningen.
Lokföraren Klara Pettersson tar det med ro.
– Jag tror ingen backar under de här tre dagarna. Det är ju mer ett sätt att sätta press, och att sopa banan inför avtalsförhandlingar. Nu har vi också övat inför nästa gång.
Strejken sker mitt i avtalsrörelse
Spårtrafikens kollektivavtal löper ut den 30 april. De två stora fackförbunden på området, Seko och ST, uppmanar sina medlemmar att gå till jobbet som vanligt.
Frågan om förbud mot ensamarbete på tåg ska finnas med på förhandlingsbordet. Seko skriver i en kommentar att en vild strejk ”knappast gör det lättare att förhandla”.
ST har en längre kommentar om strejken, och även tjänstemannafacket påminner om att den är otillåten.
”Men att strejken är avtalsstridig förtar inte det ansvar arbetsgivaren MTR och den politiska majoriteten har för den bakomliggande situationen. Avvecklingen av tågvärdarna på pendeltågen har inte hanterats på ett sätt som säkerställer arbetsmiljön för lokförarna eller säkerheten för passagerarna,” skriver ST.
Förbundet driver också flera tvister mot MTR, bland annat för hindrande av skyddsombud. Och Arbetsmiljöverket har en pågående inspektion av MTR.