Rekryteringar tar för lång tid – ”frustrerande ovisshet” Anställningsprocessen har blivit längre och mer komplicerad. Foto: Anna Schvets / Pexels

Rekryteringar tar för lång tid – ”frustrerande ovisshet”

Anställningsprocessen innehåller allt fler intervjuer och tvivelaktiga personlighetstester. Enligt en enkät anser 92 procent av arbetssökande att processen tar för lång tid.
Jon Weman
20 mar 2024 | 06:30
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

När Mette Fischer, en 47-årig specialpedagog från Dalby, blev arbetslös, märkte hon att arbetssökandet blivit mer komplicerat än hon mindes det från tidigare årtionden.


– Alla verkar numera börja med personlighetstest, ofta i flera delar, där många frågor kan vara ganska dunkelt vad de har med arbetsuppgifterna att göra. Efter det normalt flera intervjuer.

Det är frustrerande att sväva i ovisshet så länge.

– Efter personlighetstest gjorde jag fyra olika intervjuer, den första i juli och den sista i september, i den fjärde omgången slogs jag ut. Det är frustrerande att sväva i ovisshet så länge. Speciellt om man lagt mycket egen tid och arbetsgivaren sedan, som många gör, inte själva orkar skriva ett enkelt mail och tala om vad som hänt.

Hon har också noterat vad hon uppfattar som ”spöktjänster”.

– Man tar sig tid att fylla i formulären och sedan dras utlysningen plötsligt tillbaka. Det kan så klart hända men efter ett tag märkte jag att det hela tiden återkom i samma kommuner. Det verkar som om de gör det för att känna av arbetsmarknaden kanske? Om jag visste…

Jobbintervjun som aldrig tar slut

Internationellt har trenden synts sedan ett antal år tillbaka: proceduren att söka ett jobb har blivit allt längre och mer invecklad. BBC rapporterade redan 2021 om uppkomsten om ”jobbintervjun som aldrig tar slut”; en programmerare i inslaget hade dragit tillbaka en ansökan när han efter tre genomförda och sex planerade intervjuer fick höra att företaget ”inte kunde garantera att det var allt”.

Enligt en undersökning av Konsultfirman Josh Bercin Company var den genomsnittliga tiden för en rekrytering förra året (44 dagar) den längsta någonsin, efter att ha ökat fyra år i rad.

Man tror kanske att man får mer information ju fler följdfrågor man ställer.

Huruvida samma tendens går att se i Sverige finns inga vetenskapliga studier på, enligt arbetslivsforskaren Anders Sjöberg.

– Det varierar nog mycket mellan sektorer och arbetsgivare.

Anna Nydahl, från rekryteringsföretaget TNG Group, menar sig däremot kunna se en sådan trend.

– Det är något jag noterat och som återkommer när jag pratar med kollegor i branschen.

Enligt TNG Groups egen enkät tycker 92 procent av arbetssökande att anställningsprocessen tar för lång tid.

”Vilket djur skulle du vilja vara?”

Enligt Anders Sjöberg är en effektiv anställningsintervju relativt kort och fokuserad.

– Man tror kanske att man får mer information ju fler följdfrågor man ställer, men ofta blir det bara att intervjuaren bekräftar det intryck han redan fått mer och mer. Man ska fråga om konkreta saker relaterade till arbetsuppgifterna, hur kandidaten skulle lösa en viss situation till exempel. Sådana här frågor som ”vilket djur skulle du vilja vara” är helt meningslösa.

Så varför slösar företag båda parters tid på rader av troligen överflödiga intervjuer?

En studie från amerikanska myndigheten Bureau of Labor Statistics förra året konstaterar att den vanligaste orsaken till att arbetssökande tackar nej till ett erbjudet jobb är för låg lön eller att det saknas möjlighet att jobba hemifrån – men att den sannolikheten minskar, om kandidaten först gått igenom en lång serie intervjuer. ”Vi sätter större värde på tjänsten om vi känner att vi ansträngt oss för den, och då tvekar vi mer att ställa krav sedan”, kommenterar ekonomi-Youtubern How Money Works.

Svällande HR-avdelningar

Arbetslivsforskarna Tyler Coven och Daniel Gross, som kritiserar tendensen i en artikel i Harvard Business Review och i boken Talent, menar också att HR-avdelningar, som organiserar rutinerna, har ett intresse att motivera sin egen existens och resurstilldelning.

En ytterligare förklaring de ser är att arbetsgivare oreflekterat följer trender, och imiterar företag som Google – där det kan vara rimligt med omfattande intervjuer för tekniskt komplicerade uppgifter, med stort värde för företaget och hög lön – även för mycket enklare tjänster.    

Anna Nydahl förklaring är inte fullt så cynisk.

– Företag är rädda för att felrekrytera och tror de kan dubbelgardera sig med många intervjuer. Men konsekvensen blir kanske istället bara att de bästa kandidaterna tröttnar och drar sig ur, så de lurar sig själva.

Jon Weman

/ Kontakta skribenten

20 mar 2024 | 06:30

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev