– Transport överklagar till Högsta domstolen eftersom målet handlar om vår förenings självbestämmande. Det är oerhört viktigt för oss och hela fackföreningsrörelsen i stort, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport i en kommentar.
Det var i början av december som fallet fick sitt andra avgörande i hovrätten, där Transport förlorade en andra gång.
Det handlar om SD-politikern Mats Fredlund, som blev utesluten ur Transport på grund av sitt lokalpolitiska engagemang i Kiruna.
Enligt Transport är det inte förenligt enligt de egna stadgarna att vara politiskt aktiv i just SD, och samtidigt vara medlem i Transport.
Transport har förlorat i två instanser
Men vare sig tingsrätt eller hovrätt har alltså hållit med om att stadgarna var tydliga på den punkten.
– Det här var vad jag förväntade mig. Men det här gäller inte bara mig, utan hela svenska folket. Det är därför jag har tagit den här fajten. Jag blir så frustrerad när ett fackförbund bestämmer vilken politisk tankebana man ska ha, sa Mats Fredlund till Arbetsvärlden efter hovrättens dom.
”Våra medlemmars föreningsfrihet kränks”
Men Transport fortsätter hävda att det saknas rättsligt stöd för domstolar att tala om vad en fackförening själv ska bestämma över.
– Om hovrättens dom vinner laga kraft kränks våra medlemmars föreningsfrihet och vi anser att domen måste överprövas i högre instans, säger Lars Mikaelsson.
Två procent av ansökningarna till HD prövas
Nu återstår frågan om Högsta domstolen kommer att ge fallet prövningstillstånd.
Blir det en prövning leder det till ett så kallat prejudikat, det blir alltså vägledande för andra kommande fall.
Under förra året kom det in cirka 7 200 ansökningar till Högsta domstolen.
150 av dem beviljades prövning, vilket är runt 2 procent av alla som skickades in.