Northvolt siktar på Sverige

Den före detta Tesla-toppchefen Peter Carlsson vill bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Satsningen väntas kosta 40 miljarder kronor och skapa tusentals jobb.
7 mar 2017 | 12:08
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Fabriken Northvolt kommer börja byggas redan nästa år och väntas stå klar 2023.

Trots att det blir en väldigt avancerad fabrik med hög grad automatisering väntas 3000 personer arbeta på fabriken.

Paolo Cerruti, operativ chef på Northvolt berättar för Financial Times att man kommer behöva kvalificerad arbetskraft:

– Det är en automatiserad process; du behöver inte billig arbetskraft men du behöver skickliga ingenjörer.

Northvolt vill ha kontroll över hela produktionskedjan, från brytning av mineralerna till tillverkning av själva litiumjonbatterierna. Genom att skala upp produktionen och ta över kedjan från råmaterial till färdig produkt hoppas man uppnå stor konkurrenskraft.

”Det är en automatiserad process; du behöver inte billig arbetskraft men du behöver skickliga ingenjörer.”

– Vi har en djärv och ambitiös affärsplan på plats och jag är mycket glad över det starka stöd vi har fått från både den offentliga och privata sektorn, säger Peter Carlsson enligt Breakit.

Breakit var också först med att avslöja att investmentbolaget Vargas – med finansmannen Harald Mix i spetsen – klivit in som storägare i fabriken Northvolt. Andra finansiärer är Vattenfall, statliga Vinnova och Energimyndigheten.

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet, med uppgift att ”främja hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation och att finansiera behovsmotiverad forskning”. I Northvolt går man in med 10 miljoner kronor i bidragsform, alltså inte något delägande.

”Elektrifiering spelar en viktig roll bland annat när det gäller att påskynda digitalisering i andra industrigrenar och den utvecklingen är beroende av stora mängder batterier till lägre pris”

Daniel Holmberg, pressekreterare på Vinnova, svarar på mejl angående Vinnovas motiv till att stödja mångmiljardprojektet:

”Vinnovas uppgift är att främja innovation som bidrar till hållbar tillväxt. Elektrifiering spelar en viktig roll bland annat när det gäller att påskynda digitalisering i andra industrigrenar och den utvecklingen är beroende av stora mängder batterier till lägre pris och bättre kvalitet än vad som finns idag, något som det här projektet kan medverka till.”

Han framhåller också att den aktuella anläggningen är unik i ett globalt perspektiv och att Vinnovas stöd går till utveckling av processer och organisatorisk innovation.

”Det handlar bland annat om hur fabriken ska organiseras när det gäller flöden av  insatsvaror och för att skapa bra arbetsvillkor i produktionen. Vi ger finansiering i nära samverkan med Energimyndigheten som ger stöd till andra delar av etableringsprojektet.”

Ännu har man inte bestämt exakt var i Sverige den ska placeras, men det är någonting man väntas ta beslut om under mitten av 2017.

Enligt Jan Olhager, professor i strategisk produktionslogistik, innebär den ökade automatiseringen också ökade möjligheter för länder som Sverige att kamma hem produktionsanläggningar. I en tidigare artikel om Teslas planerade ”Gigafactory 2” poängterade han att den mer automatiserade produktionen innebär att lönekostnader inte har lika stor betydelse för var fabriken placeras.

– Då är det viktigare att finnas närmare marknaden, sade Jan Olhager tidigare till Arbetsvärlden.

 

7 mar 2017 | 12:08

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev