I USA-delstaten Nevada är en enorm batterifabrik under uppbyggnad, en fabrik med så stor kapacitet att den till 2018 ska kunna tillverka fler litiumjonbatterier per år än som tillverkades globalt 2013.
Det är Teslas ”Gigafactory 1”, ett namn som inspirerats av den årliga tillverkningskapaiciteten på 35 gigawattimmar, där prefixet ”giga” står för miljard.
Det var i april 2015 som Elon Musk, Teslas grundare och vd, tillade ettan i namnet. Anledningen är att företaget planerar för fler ”Gigafactories” runt om i världen. I november 2016 meddelade elbilsentreprenören avsikten att placera ”Gigafactory 2” i Europa, och denna jättefabrik är dessutom tänkt att producera både elbilar och batterier, till skillnad från batterifabriken i Nevada.
Under 2017 skall elbilsföretaget bestämma sig för en plats i Europa.
”Business Sweden har redan haft kontakt med Tesla och man kommer fortsätta att ha kontakt med Tesla.”
Inte oväntat var intresset från europeiskt håll stort. En etablering skulle inte minst kunna innebära tusentals nya jobb. Tyskland, Frankrike, Portugal, Holland, Litauen och Finland hör till länderna som på olika sätt uppvaktat Tesla för att ta hem fabriken. Frankrikes energiminister Ségolène Royal erbjöd Elon Musk ett gammalt kärnkraftverk i Alsace som plats för fabriken; i Litauen ägnade 41 datorspelare två dagar åt att bygga en ”Gigafactory” i spelet Minecraft. Detta då det är väl känt att Elon Musk själv är en inbiten gamer.
Och i Sverige har Business Sweden, som ägs av staten och näringslivet, räckt ut en hand till elbilstillverkaren. Då ska man bland annat ha sneglat på Saabs gamla bilfabrik i Trollhättan som i dag ägs av elbilstillverkaren Nevs. En möjlighet skulle kunna vara att bygga om fabriken så att den också skulle ha plats att bygga Teslas bilar.
I en intervju med Sveriges Radio bekräftar näringsminister Mikael Damberg (S) att det pågår ett arbete för att locka Tesla till Sverige.
– Business Sweden har redan haft kontakt med Tesla och man kommer fortsätta att ha kontakt med Tesla, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg, till P4 Väst.
”Andra länder kan gå längre”
Men konkurrensen är hård. I Finland arbetar redan näringsministeriet för fullt med att locka Tesla till Vasa i Österbotten. Jan Olhager, professor i strategisk produktionslogistik som har forskat om produktionsförflyttningar, tror också att andra länder kommer gå längre än Sverige för att vinna över elbilstillverkaren. Han menar dock att det är mödan lönt att locka Tesla, eftersom en etablering i Sverige också kan få betydande spridningseffekter.
– Det är en fjäder i hatten att visa att Sverige har den attraktionskraften för att locka Tesla. Det kan visa att andra högteknologiska företag också ska titta på Sverige. Även om Sverige ligger i utkanten av Europa så kan det vara intressant för en europeisk etablering. Eller en förstärkning i Sverige för att det finns forsknings- och produktutvecklingskompetens här, säger Jan Olhager.
Marknaden i Europa lockar
Han berättar att anledningen till att Tesla sneglar på Europa är att man gärna vill ha produktion nära den tilltänkta marknaden.
– När det gäller lokaliseringsfrågor av produktion så finns en trend av att man vill förlägga en fabrik nära en marknad. Då bedömer man nog att Europa är en betydligt större marknad för elbilar och batterier än vad till exempel Indien är. Har man nu ett stort kluster i USA för att sourca material och bygga bilar så kanske man är intresserade av att bygga upp ett sådant kluster i Europa.
”[Med hög grad automatisering] vinner man inte så mycket på att förlägga fabriken till Asien av lönekostnadsskäl. Då är det viktigare att finnas närmare marknaden.”
Kommer det bli en trend att utländska företag placerar automatiserade fabriker i högteknologiska länder som till exempel Sverige?
– Det kan man inte utesluta. Det visade sig i en undersökning vi gjorde att när det gäller produktionsflyttar till Sverige så gäller det i ungefär lika stor utsträckning de svenskägda fabrikerna som de utlandsägda fabrikerna i Sverige. Så även de med utländska ägare flyttar produktion till Sverige, säger Jan Olhager, och fortsätter:
– Man kan också säga att generellt sätt är den produktion som hamnar i Sverige inte någon lågkostnadstillverkning utan då är det mer automatisering och närhet till produktutveckling och liknande som man söker sig till.
Den höga graden av automatisering i den här typen av fabriker är någonting som talar för att de i högre grad kan placeras i västvärlden.
– Då vinner man inte så mycket på att förlägga fabriken till Asien av lönekostnadsskäl. Då är det viktigare att finnas närmare marknaden, säger Jan Olhager.