Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Kvinna köpte helt vanlig glass En kvinna i Stockholm köpte glass utan att ta hänsyn till sin konsumentmakt. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Satir Kvinna köpte helt vanlig glass

Satir Strax efter lunch sågs en kvinna av flera vittnen köpa en glass enbart i syfte att svalka sig i värmen. Beteendet väckte oro och misstänksamhet i centrala Stockholm.

Under den värmebölja som drog in över landet under fredagen med temperaturer på upp mot 26 grader i Stockholmsregionen fattade en kvinna hemmahörande i Södertälje beslutet att köpa en glass. Händelsen inträffade på Pressbyrån i korsningen Sveavägen/Rådmansgatan strax efter lunch. Enligt vittnen på plats köpte kvinnan sin glass tillsynes helt utan några andra avsikter än att svalka sig i det varma vädret.

– Hon verkade inte lida det minsta av dåligt samvete för sin priviligierade position i ett av världens rikaste länder. Det var som om glassen helt saknade symbolisk laddning för henne och hon bara brydde sig om hur den smakade, säger ett vittne som vid tillfället befann sig i butiken.

Möjligtvis uppfattade kvinnan inte att det i frysen även fanns glass som innehåller kakdeg i blå burkar.

Enligt vittnet verkade kvinnan vare sig ta någon hänsyn till de dryga fem decennier av global masskonsumtion som hotar planetens ekologiska system eller nöden i krigsdrabbade områden som tvingar miljoner människor på flykt när hon gjorde sitt val av glass. Till slut sågs hon närma sig kassan med en Piggelin.

– Möjligtvis uppfattade kvinnan inte att det i frysen även fanns glass som innehåller kakdeg i blå burkar och som innebär ett tydligt ställningstagande mot de auktoritära och främlingsfientliga krafter som just nu vinner politiskt inflytande i hela Europa, säger en småbarnsförälder boende i området som översåg situationen.

–  Men kanske är hon så pass egoistisk att hon bara tänker på sig själv och sitt eget välmående när hon väljer glass.

I frysen på Pressbyrån fanns, enligt ansvarig butikschef, vid tillfället även rättvisemärkta och ekologiska glassprodukter. Men kvinnan valde en glass med ett barnsligt omslagspapper prytt av en häst och ett innehåll med onaturliga kemiska tillsatser och färgämnen.

– Vi befinner oss i den sjätte utrotningsfasen. Tyvärr är det just den typen av beteende som kommer få den mänskliga civilisationen att gå under och då finns det inte längre någon glass att köpa, säger en kvinna som befann sig utanför butiken strax efter händelsen.

Sedan det Unileverägda glassföretaget med hippieprofil, Ben & Jerry´s, tagit ställning för ensamkommande afghanska barns rätt att stanna i Sverige har Twitter exploderat.

När En jobbig värld når den glassköpande kvinnan på pendeltåget på väg mot bostaden i Södertälje är hon ångerfull. I stunden insåg hon inte att en glass som innehåller kakdeg inte bara är något dyrare än isglassen, utan även ett avgörande vapen i kampen mot auktoritära och antidemokratiska ideologier.

Jag borde valt en annan typ av glass.

– Jag borde valt en annan typ av glass, men jag var så varm och hade precis tio kronor som isglassen kostade! Nästa gång jag behöver svalka mig kommer jag göra annorlunda och dessutom väga in den viktiga klimatfrågan i valet av glass. Det handlar om alla våra barns och vår demokratis framtid!

Kvinnan säger att hon är tacksam över att leva i ett land med ett så brett utbud av glassar tillverkade av det brittisk-nederländska livsmedelsföretaget Unilever. Det är en valfrihet värd att försvara, säger hon. Hon försäkrar också att hon delar åsikten att GB-clownen är vår tids Raoul Wallenberg.

News
De viktigaste nyheterna en gång i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.