På fredagen såg det ut som att postfackens blockad effektivt stoppat runt 1000 nya Teslabilar från att tas i trafik. De registreringsskyltar som bilarna behöver har fastnat hos Postnord. Men Tesla har hittat ett kryphål och nu visar siffror från Transportstyrelsen att Tesla systematiskt kringgår blockaden i stor skala. Företaget massbeställer nu ersättningsskyltar till bilarna, de skyltarna skickas direkt till kunden och fastnar därför inte i blockaden mot Teslas post.
– Det är inte speciellt vanligt att man beställer ersättningsskyltar till en bil som precis registrerats. Vi brukar inte se den här typen av beställningar. Det är inte ett allt för vågat antagande att göra att det har med blockaden att göra, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Omedelbar beställning av 140 ersättningsskyltar
När en bil registreras av bilföretag i Sverige hos Transportstyrelsen tilldelas bilen ett registreringsnummer och en beställning på skyltar skickas automatiskt till skylttillverkaren. När dessa är klara skickas de via Postnord till bilföretaget som monterar dem.
Om en bilägare förlorar sina skyltar genom stöld eller olycka kan denna beställa ersättningskyltar som levereras hem till denna. Men nu beställer Tesla skyltarna direkt.
På torsdagen började Tesla registrera ägarbyten, från Tesla Motors Sweden till bilköpare, på de runt 900 hundra bilarna som trafikregistrerats den 6 och 7 december. På fredagen hade 145 bilar bytt ägare. Av dessa följdes ägarbytet av omedelbara beställning av ersättningsskyltar för 140 av dem. Samtliga utom tre beställningar av ersättningsskyltar gjordes av Tesla Motors Sweden själva, visar Transportstyrelsen kontroll.
”Tesla bör komma till förhandlingsbordet”
Antalet ägarbyten förväntas öka under veckan och beställningen av ersättningsskyltar med dem. Fortsätter utvecklingen åt samma håll upphör blockadens effekt på registreringsskyltarna.
Britta Lejon är förbundsordförande för ST som tillsammans med Seko blockerat Teslas post på Postnord som en sympatiåtgärd med IF Metalls strejk för kollektivavtal på Tesla.
– Rent generellt tycker jag att Tesla istället för att fara ut mot facklig verksamhet, hyra in strejkbrytare och hitta kryphål borde inse att den enda vägen ut är att de sätter sig vid förhandlingsbordet, säger hon.
Vad ska ni göra?
– Det är jätteviktigt att alla som är inblandande hjälper till reellt och inte bara på pappret. Vi följer det här och får fundera på om det är något i utvecklingen som gör att vi får ompröva hur vi utför sympatiåtgärden om IF Metall begär det, säger Britta Lejon.
Seko som var först ut med sympatiåtgärden den 20 november kommer att agera på samma sätt, uppger facket till Arbetsvärlden.
”I Sverige gäller kollektivavtalsmodellen och det vore bättre att Tesla respekterade detta och inte förlängde denna konflikt.”, skriver förbundsordföranden i ett sms till Arbetsvärlden.
Arbetsvärlden har sökt Tesla Motor Sweden för en kommentar, men inte fått svar. Tidningen kommer att fortsätta söka bilföretaget.