Svensk skola har länge haft en tanke om att eleverna ska lära för livet, inte inför prov. I andra länder finns stora slutprov som föregås av veckor av uppesittande och råplugg. Det tänkte vi i Sverige tillhörde en förgången tid. Här hade vi en modern syn på lärande.
Nu vill regeringens betygsutredning gå tillbaka i tiden och knyta betygen till resultatet på nationella prov. Prov som ska rättas centralt. Det berättar utredaren professor Magnus Henrekson för Vi lärare. Precis som i många andra länder kommer Sverige få en pluggkultur där förberedelser för prov blir avgörande. Incitamenten för lärare såväl som elever blir starka. En stor del av lärarledd tid och av hemmaplugg kommer gå åt till att studera gamla nationella prov och förbereda sig inför nya.
I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan.
Jag kan inte låta bli att sörja den utvecklingen. Jag har testat båda modellerna, att själv styra mitt lärande, och att hanka mig fram genom att plugga utifrån tidigare prov. Jag vet vilken kunskap som fastnade hos mig. I alla fall har jag inga som helst bestående minnen av kursen ”finansiell ekonomi” utom just att jag klarade tentan. Fråga mig alltså inte något om finansiering. Kanske känner du igen dig?
Samtidigt är utredningens omorientering helt nödvändig. I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om att vissa skolors betyg är kraftigt överdrivna var klargörande.
Det märkliga är bara att det tog politiken 30 år att inse att marknadsskola och en provstyrd skola hänger ihop. Det är ett välkommet uppvaknande, i all sin sorglighet.