Den indiska fackföreningen Sewa (Self Employed Women´s Association) är uppbyggd och ledd av kvinnor med målet att förbättra egenanställda kvinnors villkor. Hela 600 miljoner arbetstagare i världen beräknas arbeta i hemmet och den informella sektorn. De finns inte registrerade hos myndigheterna och den övervägande andelen är kvinnor. Arbetsuppgifterna kan bestå i alltifrån att sy kläder till att rulla cigaretter.
Tillsammans driver fackförbunden IF Metall och Unionen sedan två år ett projekt med Sewa som inkluderar så kallade skill centers, där kvinnorna kan bredda sin yrkesskicklighet, lära om IT och att sy, och där även barnen utbildas.
− Att se det i praktiken går rakt in i ett fackligt hjärta, säger Unionens internationelle chef, Magnus Kjellsson till Arbetsvärlden efter ett seminarium i LO:s, TCO: s och Saco:s biståndsorganisation Union to unions regi.
SMS ger möjlighet till snabb samling
Centren fungerar också för rekrytering. Idag rekryterar Sewa inom varje yrke – totalt 120 yrkesgrupper. Nu vill man istället börja rekrytera bland alla yrkesgrupper inom ett geografiskt område.
− Då blir kompetenscentra viktiga också i organiseringsarbetet. Så det handlar om att bygga fler centra, säger Magnus Kjellsson.
En annan möjlighet utgörs av mobiltelefonen.
− Om tekniken börjar sippra ned till de här grupperna så skulle det göra Sewa:s arbete snabbare och starkare. Som att skicka ut SMS om man behöver samlas. Här finns potential och möjlighet. Något vi tittar på tillsammans med Sewa.
Driver bank, förskola och byggkooperativ
Sewa bildades i början av 70-talet och har idag 1,5 miljoner medlemmar. Sewa har en egen bank, vilket innebär större självständighet för kvinnorna. Liksom egna förskolor. Sexuella trakasserier i byggbranschen ledde till att ett byggkooperativ startades med bara kvinnligt anställda.
När Sewa 2016 lyckades ordna identitetskort åt många medlemmar var det en stor framgång. Efter förhandlingar med regeringen − som menade sig inte klara av att administrera och distribuera id-handlingarna − tog SEWA på sig jobbet. Korten innebar att medlemmar fick tillgång till sjuk- och olycksfallsförsäkringar de tidigare inte haft.
Ständigt ställer de frågan: Vad skulle göra ditt arbetsliv bättre?
− Jag var på deras kontor när de delade ut hundratusentals id-kort. Det var inspirerande att se. Att de klarade det, säger Magnus Kjellson.
Det finns en stark behovsstrategi och vilja till förändring i Sewa:s arbete.
− Ständigt ställer de frågan: Vad skulle göra ditt arbetsliv bättre?
Organiserat egenanställda sedan 70-talet
Den snabbt växande plattformsekonomin i västvärlden har betydelse för samarbetet med Union to Union.
− Vi kommer att behöva hitta nya former för att fånga upp människors vilja till förändring i en digitaliserad värld med andra plattformar. En jätteutmaning för de fackliga organisationerna generellt, och jag är övertygad om att vi har saker att lära av Sewa med deras långa erfarenhet i den informella ekonomin.
Vad konkret kan svenska fack lära av Sewa när det gäller plattformsekonomin?
− Sewa insåg redan på 70-talet vikten av att organisera uppdragstagare och har därför stora erfarenheter av att samla deras intressen. Vilket var långt före oss där uppdragstagare nu är ett tilltagande fenomen i den framväxande plattformsekonomin.