Bristen på lärare ökar, reallönerna sänks och intagningskraven på lärarutbildningen är så gott som bortblåsta för att så snabbt som möjligt täcka hålen av en sinande lärarkår. Bakom detta står bland annat kommunalisering, låga löner och en sänkt status av yrket. Ett sätt att vända på trenden har varit krav på lärarlegitimation för att en lärare ska få bedriva den myndighetsutövning det innebär att sätta betyg och för att kunna bli tillsvidareanställd. För Lärarnas Riksförbund har lärarlegitimationen länge varit en självklarhet, varför förbundet idag endast organiserar legitimerade lärare.
Bristen på lärare ökar, reallönerna sänks och intagningskraven på lärarutbildningen är så gott som bortblåsta för att så snabbt som möjligt täcka hålen av en sinande lärarkår
Nyligen inledde fackförbundet Vision en rekryteringskampanj för att nå ut till och organisera landets ”olegitimerade lärare”. I den hoppas man med andra ord nå Sveriges 40 000 obehöriga lärare. Som ordförande för LR:s studerandeförening, LR Stud, tycker jag all typ av facklig organisering borde ses som god. Och jag tror inte Vision har någon annan intention med sin kampanj än att växa som förbund och möjligen erbjuda en ytterligare trygghet för obehörig skolpersonal. Som medlem i Lärarnas Riksförbund vore jag en hycklare om jag motsatte mig den idén.
Men när Vision nu i sin marknadsföring aktivt försöker organisera gruppen ”obehöriga lärare” och ruckar på det ännu sköra fundamentet till återuppbyggandet av läraryrkets status, så anser vi att man rör sig i fel riktning. Det är också ett hån mot oss studenter som viger år av våra liv för att kunna säkerställa att nästa generations barn och unga ges så goda förutsättningar som möjligt inför livet. Studenter som offrar år av utebliven lön i utbyte mot kvalitetssäkrad kunskap, men också studieskulder. Allt för att säkra landets framtid som kunskapsnation.
Det är också ett hån mot oss studenter som viger år av våra liv för att kunna säkerställa att nästa generations barn och unga ges så goda förutsättningar som möjligt inför livet
Sedan 2011 har det varit krav på en lärarlegitimation för att få en tillsvidareanställning och sedan 2015 ett krav för att sätta betyg. Men det har inte krävts en lärarlegitimation för att få undervisa och ens kalla sig lärare. Man behöver bara lägga till prefixet ”o” framför ”legitimerad” eller ”behörig” och gå med på tidsbegränsade anställningar.
Att man dessutom gör sig själv ekonomiskt konkurrenskraftig för arbetsgivare genom obehörigas lägre löner spelar inte någon nämnvärd roll. CSN-skulderna är ju ändå låga om inte obefintliga för den som inte studerat. Att Vision inte förstår – eller kanske helt struntar i legitimationens betydelse får oss i LR Stud att ifrågasätta om de ens besitter tillräcklig förståelse, kompetens eller sakkunskap för lärarnas situation för att ens kunna representera dessa fackligt.
Endast lärare är lärare och obehöriga kan på sin höjd vara lärarassistenter, lärarresurser eller skolpersonal
”Obehörig”.
Ordet ”obehörig” kan adderas till nästan vilken annan yrkeskategori som helst och plötsligt känns den ”obehöriga” läkaren, naprapaten och psykologen inte lika lockande. Eller hur?
Den rimliga vägen framåt borde vara att göra ”lärare” till en skyddad titel, likt ovan nämnda. Åtminstone till en titel som inte behöver specificeras med ett ”behörig”. Att det ännu inte skett är fortfarande ett mysterium. Är det inte en självklarhet att skicka sina barn till en kvalitetssäkrad lärare? Likt ”sjuksköterska”, ”fysioterapeut” eller ”dietist”.
Vision bär såklart inte hela skulden för legitimeringen av begreppet ”olegitimerade lärare”. Det är ett resultat av en samhällsdiskurs som pågått i decennier och som säkerligen har en mängd orsaker, däribland lärarbrist och låga löner. Men att vem som helst idag får kalla sig lärare kommer inte hjälpa diskursen att svänga.
Visa oss fackförbundet som organiserar olegitimerade tandhygienister. Visa oss fackförbundet för olegitimerade läkare
Men om lösningen är att helt sonika kalla fler personer som inte är lärare för lärare, och dessutom försöka organisera dessa på just den premissen, har vi valt en skadlig bana. En urlakning av kravställande kommer inte höja kvaliteten i Sveriges skola. Istället behöver begreppet ”obehöriga lärare” ogiltigförklaras. Endast lärare är lärare och obehöriga kan på sin höjd vara lärarassistenter, lärarresurser eller skolpersonal.
För visa oss fackförbundet som riktar sig till olegitimerade psykologer. Visa oss fackförbundet som organiserar olegitimerade tandhygienister. Visa oss fackförbundet för olegitimerade läkare.
Det finns en anledning till att dessa inte finns. Så låt Sveriges lärare också företrädas av ett förbund med rätt kompetens och krav på sin yrkesgrupp. Och låt övrig skolpersonal ha sina egna fackförbund.