Det finns några rader som återkommer i vissa platsannonser hos såväl stora offentliga arbetsgivare som mindre. Arbetsvärlden har tidigare kunnat berätta att de dök upp i ett flertal annonser för tjänster som specialistläkare eller anestesisjuksköterska till Karolinska universitetssjukhuset, som sedan tog tillbaka dem.
Men den dyker även upp i till exempel annonser till barnskötare på förskola.
I platsannonserna kan man läsa att en kvalifikation den sökande ska ha är:
”Uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och/eller organisationen. Handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policies och riktlinjer. Tar upp kritik endast i de korrekta sammanhangen eller direkt med berörda parter eller överordnad.”
– Vad är det här för attityd? Det låter som att det behövs en rejäl utbildningsinsats. Sådant som inte kan tas upp internt är ju ofta en pysventil för att säkerställa rättssäkerhet. På Karolinska var det ju en läkare som larmade om kirurgen Paolo Macchiarini till exempel. Man får inte agera på det här sättet, säger Nils Funcke, författare och expert på yttrandefrihet och meddelarskydd.
Nils Funcke: ”Det är verkligen att gå för långt”
Han kallar den sista meningen om kritik endast i rätt sammanhang ”oetisk på gränsen till vad som är straffbart”.
– Det man uttrycker här är myndighetens officiella syn. Då är det vad som gäller när anställningen sedan träder ikraft och då passerar man inte bara det som är olämpligt. För den sista meningen är verkligen att gå för långt.
Meddelarskydd
Är en del av vår grundlag och innebär att myndigheter inte får efterforska vem som lämnat uppgifter till medier, den som tar emot uppgifterna har tystnadsplikt och inte heller får repressalier förekomma mot den som lämnat uppgifterna.
Alltifrån utskällningar till omplaceringar och avsked.
Alla repressalier är förbjudna, men alla innebär inte ett straff för den som bryter mot skyddet.
JO har vid flera tillfällen kritiserat kommuner och regioner som velat styra hur anställda ska förhålla sig till medier.
Att den dyker upp hos olika offentliga arbetsgivare, där anställda har ett grundlagsfäst meddelarskydd och därmed fritt ska kunna vända sig till medier när verksamheten brister, kan förklaras med att Sveriges kommuner och regioner (SKR) säljer en HR-utbildning till sina medlemmar där formuleringen finns med.
SKR: ”Alltid upp till arbetsgivaren”
SKR hänvisar till det egna företaget Adda, som håller i utbildningar för SKR:s del.
Via mejl svarar Jenny Birkestad, affärsområdeschef på Adda Kompetens, att meningen ”ska tolkas i organisationens sammanhang”. Och att den är en del av en ”kompetensmodell”.
– Självfallet kvarstår meddelarfrihet och skydd som offentligt anställda har. Tanken är att man som arbetsgivare väljer ut sex till åtta av kompetenserna som man ser som viktiga för en viss roll. Det är ovanligt att denna kompetens väljs ut, men det är alltid arbetsgivaren själv som bedömer vad som är viktiga egenskaper.
I kompetensmodellen ingår ”sociala färdigheter” och det är där som formuleringen finns med under rubriken ”lojal”. Bakom modellen står Malin Lindelöw som är HR-konsult och författare till boken ”Kompetensbaserad personalstrategi”.
Hon säger att formuleringen väckt frågor förr, men att det är arbetsgivarens beslut att ta med den i en annons.
– Kompetensmodellen är ett smörgåsbord som ska hjälpa arbetsgivare med kravspecifikationer. Utifrån det ska man sedan formulera sin annons, men den bör alltid formuleras utifrån läsarens perspektiv. Den ska hänga ihop med kravspecifikationen men man ska inte kopiera direkt. Annonsen ska ju vara både realistiskt och tilltalande, säger hon.
Malin Lindelöw säger att just den formuleringen handlar om det relationella på en arbetsplats, att man vill undvika ”skitsnack” och att få anställda att prata med, och inte om, varandra.
”Jag kommer arbeta med formuleringen”
– Jag är väl medveten om att man har helt andra rättigheter i offentlig verksamhet än i privat. Så det är absolut inte min avsikt att gå emot lagstiftningen. Men formuleringen är allmän och ska täcka in alla verksamheter. Det är en annan situation i det privata.
Malin Lindelöw säger också att hon nu kommer att se över formuleringen, eftersom hon arbetar med en nyutgåva av den storsäljande boken.
– Utan att förekomma något, jag kommer arbeta med formuleringen av just den kompetensen. Jag förstår risken för missförstånd och när jag jobbar operativt med rekrytering är detta en kompetens som används mycket sällan.