Folkhälsomyndighetens Pressträff om Covid-19 har blivit en enorm tittarsuccé, trots den otacksamma tablåläggningen klockan 14:00 på vardagseftermiddagar i SVT.
– Det är en berättelse som handlar om de stora frågorna som liv och död. Många tittare frågar sig också: Vilken riskgrupp tillhör jag?, säger generaldirektören Johan Carlson som även fungerar som produktionens exekutiva producent och showrunner.
Johan Carlson har säkrat rättigheterna att använda varumärket ”Anders Tegnell” för hamburgermål, tv-spel och tillverkning av actionfigurer.
Huvudkaraktärerna statsepidemiolog Anders Tegnell och Taha Alexandersson – ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen – uppges redan vara klara för kommande säsong som börjar sändas i SVT i höst. Förhandlingar med den ”mystiske tysken”, nordenkorrespondenten Christian Stichler, pågår fortfarande. Handlingen vill Carlson inte avslöja i nuläget. Det är emellertid ingen vild gissning att historien, precis som under den första säsongen, kommer kretsa kring feltolkad statistik, smittkurvor och Anders Tegnells dagliga outfit. För manusförfattarna finns en rad frågor att besvara gällande utvecklingen av seriens huvudkaraktärer. I sociala medier ställer tv-dramats fans frågor som:
”Hur påverkas Anders Tegnell när Sverige slutligen uppnår flockimmunitet och han ska träda ut från rampljuset och återgå till vardagslivet i villan utanför Linköping? Klarar han den omställningen?”
Kommer de åter gå till attack med understöd av Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski i säsong 2?
En annan fråga som dryftas är vad som händer med de ”22 kritiska forskarna” med författaren och virologen Lena Einhorn i spetsen? Efter ett förödande nederlag tycks hotet tillfälligt ha dragit sig tillbaka i de djupa skogarna runt Stockholm. Kommer de åter gå till attack med understöd av Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski i säsong 2?
– Den som kan sin thrillerdramaturgi vet att monstret alltid återvänder en sista gång efter att tittarna övertygats om att faran är över. Sen har vi även etableringen i säsong 1 av en möjlig andra våg av viruspandemin som ett ytterligare möjligt hot, säger Johan Carlson hemlighetsfullt.
Att en ansökan om varumärkesskydd av namnet ”Anders Tegnell” nyligen har lämnats in hos patent- och registreringsverket under näringskategorin ”vaccinframställning och casual wear”, är inget Carlson vill kommentera. Men enligt varumärkesexperter En jobbig värld har talat med har Johan Carlson även säkrat rättigheterna att använda varumärket ”Anders Tegnell” för hamburgermål, tv-spel och tillverkning av actionfigurer. En bygglovsansökan för en åkattraktionen med namnet ”Respiratorn” som ska prydas av Anders Tegnells ansikte i fyrfärg och sloganen ”en resa som tar andan ur dig” har lämnats in till Länsstyrelsen. Åkattraktionen ska, om bygglovet beviljas, byggas på Gröna Lunds nöjesfält i centrala Stockholm. Enligt uppgifter till En jobbig värld pågår även diskussioner om att uppföra musikalen ”Covid-19 on ice” i Mälarhöjdens Ishall, som för närvarande stängt sin ordinarie verksamhet i syfte att fungera som nödbårhus.
Säsong 2 av ”Folkhälsomyndighetens pressträff om Covid-19” har premiär den 12 september i SVT.