Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Så ställer du om till att jobba hemifrån Att arbeta hemifrån innehåller många fördelar, men det gäller att komma igång med effektiva rutiner. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Så ställer du om till att jobba hemifrån

Distansarbete Tusentals svenskar har till följd av coronaviruset plötsligt fått sin arbetsplats förflyttad till hemmet. Den digitala strategen Paulina Modlitba tipsar här om hur man arbetar effektivt hemifrån.
17 mar 2020

Coronavirusets framfart har lett till att Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla i Stockholmsområdet som har möjlighet att arbeta hemifrån. Därutöver har redan flera stora arbetsgivare beslutat om distansarbete för att förebygga smittspridningen av sjukdomen covid-19.

Den nya arbetsvardagen kommer med fler möjligheter så som obefintlig restid, hembryggt kaffe och för en del hägrar möjligheten till ostört arbete. Samtidigt innebär den en prövning för alla som är vana vid de fysiska mötena och det administrativa stöd som ett vanligt kontor innebär.

– Den stora fördelen med att jobba hemma är att man kan jobba mycket mer effektivt än på en vanlig arbetsplats, eftersom man inte lika ofta blir störd av exempelvis korta samtal eller annat som dyker upp när man sitter ihop med sina kollegor, säger Paulina Modlitba, konsult i digital strategi och som driver sitt företag utan något eget kontor.

Det viktigaste är nog att hitta en rutin för hur man startar dagen.

Paulina Modlitba Foto: Jennifer Kivinen.

Hon har själv experimenterat med vad som är nyckeln till framgång när man jobbar hemifrån. För att lyckas gäller det att planera ordentligt.

– Det viktigaste är nog att hitta en rutin för hur man startar dagen.

Fem tips på hur du lyckas med distansarbetet 

  1. Etablera en morgonrutin som leder till ett första pass av koncenterat arbete.
  2. Hitta en lösning för att arbeta fokuserat under en begränsad tidsperiod. Stäng av internet och andra distraktioner. Experimentera med Pomodoro-tekniken eller längre tidsintervaller för att hitta något som fungerar bra för dig.
  3. Ta pauser. För att lyckas med det fokuserade arbetet gäller det att ladda om.
  4. Sluta inte socialisera. Småpratandet, lägeskollarna och umgänget med kollegor behöver inte upphöra bara för att den fysiska arbetsplatsen förändrats. Låt även videosamtal och chattar handla om annat än bara jobb.
  5. Se på videomötena som de vore vanliga möten. Kom förberedd, testkör tekniken och behåll koncentrationen. Här kan det vara av ännu större vikt än vanligt att ha en mötesledare.
+ Expandera

Planera även in pauser, både korta och så kallade mikropauser.

– Utmaningen är att uppnå långa koncentrerade sekvenser av fokuserat arbete. Jag brukar ta en till två timmar på förmiddagen där jag arbetar koncentrerat för att sedan ta en längre rast. Här kan det vara bra att experimentera med kortare tidsintervaller med hjälp av exempelvis Pomodoro-tekniken för att se vad som passar.

Videokonferenser kräver förberedelser

Att ersätta de fysiska mötena med videokonferenser kan fungera bra, men kräver lite mer eftertanke och förberedelser för att uppnå sitt syfte.

– Var noggrann med vilka som över huvud taget ska delta på mötet. Ha agendan klar för er från början och tänk tänk också på att det är svårare att är lätt att tappa koncentrationen, så se till att samtalet inte är lika långt som ett vanligt möte.

Det är svårt att jobba över huvud taget när barnen är hemma, så om du har en partner gäller det att ni gör ett schema över dagen

För de som arbetar hemifrån med barn gäller det att ta höjd för en mindre produktiv arbetsdag.

–  Det är svårt att jobba över huvud taget när barnen är hemma, så om du har en partner gäller det att ni gör ett schema över dagen. Sedan får man dra ned ordentligt på ambitionsnivån. För det adderar helt klart en komplexitet.

17 mar 2020
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan