Endast två av tjugo tankesmeder på Arbetsvärldens 20-i-topp-lista är kvinnor. Några tankesmedjor som Fores, Global utmaning och Futurion hade förra året kvinnor som chefer, Ulrika Schenström, Tove Ahlström och Ann-Therese Enarsson. I år får även Arena Idé Lisa Pelling som chef. Men vad är det med män och tankesmedjor? Vi vet att kvinnor i offentligheten bedöms hårdare och dessutom möter fler hot än män. Men finns det också en intern kultur på tankesmedjorna som gynnar män?
En anledning till männens dominans kan också vara frågorna som avhandlas. Vår genomgång av pressklipp placerar Sverigedemokraternas Mattias Karlsson i topp. Det kan kännas rimligt. Han har synts flitigt i rikstäckande medier, särskilt i SVT där han deltagit i Agenda, Aktuellt, Mötet, Min sanning och på SVT:s valvaka. Dock är det för själva grundandet av tankesmedjan Oikos som han får uppmärksamhet. Tankesmedjan i sig har ännu inte publicerat en enda rapport. Faktum är att Mattias Karlsson även får pressklipp just för att han får så många pressklipp utan att Oikos levererat något. Både Eric Rosén och Daniel Suhonen skriver krönikor i Aftonbladet om detta i sig intressanta fenomen. Vilket naturligtvis leder till ännu fler pressklipp. Snacka om rundgång.
Tar kulturkriget någonsin slut?
Det intressanta för medierna är alltså högerpopulismen startar tankesmedja. Partiet Sverigedemokraterna som sådant intresserar medierna, inte i första hand sakfrågor. Möjligen missgynnar den här debatten kvinnors deltagande, även om man kan tycka att ämnet i allra högsta grad berör jämställdheten?
En liknande dynamik finner vi för nummer två på vår lista, Benjamin Dousa. Medierna ägnar stort intresse över att han börjar jobba på Timbro. Det handlar om till exempel ståndpunkten att Moderaterna bör konkretisera samarbetet med SD före valet, men också om Benjamin Dousas inställning i frågor om den svenska skolmarknaden.
Ett annat toppnamn är raketen Gunnar Hökmark, Frivärld, trea på vår lista. Han debatterar i Expressen frågor som att identitetspolitik skulle vara rasism, och försvarar kösystemet till friskolor.
Trots att kvinnor fullständigt dominerar bland lärarna så är toppnamnen i tankesmedernas skoldiskussion män.
Ska man tolka våra nedslag i några omskrivna tankesmeders pressklipp, så handlar debatten relativt mycket om SD och högerpopulism och förhållandet till Moderaterna, att identitetspolitik är rasism och att marknadsskolan är värd att bevara. Trots att kvinnor fullständigt dominerar bland lärarna så är toppnamnen i tankesmedernas skoldiskussion män. Kulturkriget tycks alltså fortfarande leva i högsta välmåga i svenska medier. Är det ett ämne som särskilt lockar män till diskussion?
Detta är långtifrån någon heltäckande bild av tankesmedjornas inflytande eller mediernas funktionssätt. Men det borde ändå stämma till eftertanke om hur medierna egentligen fungerar. Tar kulturkriget någonsin slut?
Att fackliga tankesmedjor når upp till ungefär en tredjedel av näringslivssponsrade tankesmedjors pressklipp, borde också väcka oro hos facken. Är tankesmedjor är ett bra sätt att jobba på? Och är pressklipp i nationella medier ett vettigt mått på framgång? Ja, isåfall har facken en bra bit kvar i satsningen.