Antalet anmälda arbetssjukdomar med sjukfrånvaro på grund av organisatoriska och sociala orsaker har de senaste fyra åren ökat med 50 procent visar Arbetsmiljöverkets rapport ”Arbetsskador 2013”. Det handlar ofta om alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt, samt om problem i relationerna på arbetsplatsen, som mobbning och trakasserier.
Arbetsmiljöverkets mål med den nya föreskriften är att på olika sätt komma åt brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Föreskriftsförslaget har varit ute på remiss under hösten och tanken är att föreskriften ska kunna beslutas senast 1 juli nästa år och börja gälla några månader efter det. Remisstiden gick ut 17 december. Gemensamt för de remissvar som Arbetsmiljöverket fått är att de inleds med att man framhåller att den sociala dimensionen av arbetsmiljöarbetet är viktig. Därefter är det slut med enigheten.
Arbetsgivarorganisationerna avstyrker helt förslaget
Arbetsgivarverket skriver att ”det är viktigt att på ett systematiskt sätt arbeta förebyggande på det psykosociala området vilket bland annat innebär att förebygga och hantera sociala motsättningar, personalkonflikter, kränkningar, samt att förebygga kronisk stress. Detta uppnås inte genom att lägga till ytterligare en föreskrift till Arbetsmiljöverkets i dagsläget nästan hundra föreskrifter”.
Svenskt Näringsliv påpekar att det handlar om ett mycket komplext område som är direkt olämpligt att detaljreglera i föreskriftsform på grund av svåra gränsdragningar dels mellan arbetsliv och privatliv, dels mellan orsak och verkan. Detta i kombination med att förslaget som sådant i flera delar är både otydligt, svårtolkat och bygger på subjektiva bedömningar.
Svenskt Näringsliv framhåller att det psykosociala området ingalunda är oreglerat: såväl de fysiska som de psykiska, organisatoriska och sociala aspekterna av arbetsmiljön omfattas redan av arbetsmiljölagen och föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM).
Det som behövs är enligt Svenskt Näringsliv inte nya regler utan en fortsatt utveckling av det systematiska arbetsmiljöarbetet, och ytterligare stöd i form av information, utbildningar, konkreta verktyg och inspirerande goda exempel – allt anpassat för varje specifik bransch.
Ingrepp i arbetsledningsrätten
Dessutom anser man att Arbetsmiljöverkets förslag i vissa paragrafer och i ännu högre grad i de allmänna råden innebär påtagliga ingrepp i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Vilket Arbetsgivarverket ifrågasätter, medan Svenskt Näringsliv förklarar att man ser varje ingrepp i arbetsledningsrätten som oacceptabelt. ”Eftersom arbetsgivaren har yttersta arbetsmiljöansvaret förutsätter det att arbetsgivaren också ges den oinskränkta rätten att leda och fördela arbetet. Det är direkt olämpligt att använda arbetsmiljölagstiftningen för att reglera grundläggande frågor om hur företag ska organiseras och ledas.”.
Andra försöket till föreskrift om social och organisatorisk arbetsmiljö
Tydligare regler för det psykosociala arbetsmiljöarbetet har efterfrågats i åtminstone tio års tid. Redan i juni 2003 hade också Arbetsmiljöverket ett förslag till ”föreskrifter om sociala och psykologiska arbetsmiljöförhållanden” klart. Förslaget åkte dock i papperskorgen, främst på grund av parternas oförenliga krav och förväntningar.
Nu har alltså Arbetsmiljöverket gjort ett omtag och tagit fram ett förslag till föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö som är tänkt att förtydliga kraven i fråga om arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling (mobbning) och arbetstidens förläggning bland annat. Förslaget går att hämta på Arbetsmiljöverkets webbplats.
Facket är positivt
Andra försöket till föreskrift om social och organisatorisk arbetsmiljö
Tydligare regler för det psykosociala arbetsmiljöarbetet har efterfrågats i åtminstone tio års tid. Redan i juni 2003 hade också Arbetsmiljöverket ett förslag till ”föreskrifter om sociala och psykologiska arbetsmiljöförhållanden” klart. Förslaget åkte dock i papperskorgen, främst på grund av parternas oförenliga krav och förväntningar.
Nu har alltså Arbetsmiljöverket gjort ett omtag och tagit fram ett förslag till föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö som är tänkt att förtydliga kraven i fråga om arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling (mobbning) och arbetstidens förläggning bland annat. Förslaget går att hämta på Arbetsmiljöverkets webbplats.
De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco är däremot i grunden positiva till Arbetsmiljöverkets förslag.
TCO bedömer att ”de föreslagna föreskrifterna i huvudsak behandlar de arbetsmiljöaspekter som är relevanta och som syftar till att säkerställa en god psykosocial arbetsmiljö för majoriteten av förbundens medlemmar. Föreskrifterna är också helt nödvändiga för att konkretisera intentionerna i 2 kap. 1 § arbetsmiljölagen”.
Föreskrifterna behöver dock förstärkas anser TCO, och anger några utgångspunkter:
- större inflytande för de anställda över processer på arbetsplatsen och över det egna arbetet
- förstärka/införa skyldighet för arbetsgivare att skyndsamt utreda, åtgärda, och följa upp kränkande behandling
- införa regler om dokumentation på fler områden
- komplettera föreskrifterna med sanktionsavgifter
- utveckla och förbättra de allmänna råden.
Även LO och Saco vill se skarpare skrivningar, och att de nya föreskrifterna blir tydligare och ett bättre verktyg än de befintliga föreskrifterna om kränkande särbehandling (AFS 1993:17). Bland annat vill man liksom TCO se tydligare krav på dokumentation av handlingsplaner och mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, och att kraven förenas med sanktionsavgifter.
Facken reagerar också på den föreslagna definitionen av kränkande behandling, eftersom den enligt deras mening utgör en omotiverad och oacceptabel försvagning av dagens definition i föreskrifterna om kränkande särbehandling.
Organisationen för chefer, Ledarna, avviker från det fackliga mönstret. Ledarna ifrågasätter liksom arbetsgivarna om problemen löses genom ytterligare regler. Ledarna ”förordar att förtydliganden av hur arbetsmiljöarbetet avseende den organisatoriska och sociala arbetsmiljön istället genomförs i de allmänna råden till föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete. Regleringen kan kompletteras med mer konkreta verktyg i informations- och vägledningsmaterial samt genom utbildning.”.