Toppolitiker som säljer sin insyn och sitt kontaktnät innan det hunnit kallna skadar tilltron till demokratin och försvagar medborgarna gentemot kapitalet. Det handlar inte om enstaka fall utan om ett mönster där medborgaren får allt svårare att veta vem som agerar i vilket intresse.
- Vilka kunder i sjukvårdsbranschen är det som betalar för att den stora lobbyistfirman Rud-Pedersen ska rekrytera landstingsråd från olika partier och vad vill de uppnå?
- Vilka företag drar i trådarna när en nyss avgången EU-parlamentariker går till PR-byrån Prime och där ”ser fram emot att analysera lagförslagen tillsammans med våra kunder”?
- Är det viktigt att veta att Sveriges mest anlitade och mest meriterad utredare på vårdområdet samtidigt är knuten till en stor lobbyistfirma?
- Spelar det roll om flera toppolitiker som nu kommenterar aktuell politik i media i egenskap av experter också jobbar för JKL, Prime, Diplomat, H&H, Rud Pedersen, PA eller något av de andra lobbyistföretagen? Redovisar media det tillräckligt tydligt?
- Är det risk att Friskolekommittén, vars arbete fortfarande är aktuellt, påverkades av att den tidigare ministern som var kommitténs ordförande i en parallell roll var lobbyist på byrån Diplomat communications?
En annan byrå tycker att alla med ett budskap förtjänar att bli lyssnade på. Alla som betalar får man förmoda.
Exemplen är för många. Det är hög tid att vi försöker göra något åt det här. Lyckligtvis finns det saker vi skulle kunna prova:
Med karenstider också för region-, kommunalråd och riksdagsledamöter skulle övergångarna inte kunna ske lika snabbt. Vi behöver bygga vidare på de nyss införda reglerna för ministrar och statssekreterare.
Med ett register över påverkansbranschen skulle politiker, media och allmänhet kunna ställa motfrågor om agenda och uppdragsgivare.
Med regler om transparens skulle vi kunna följa lobbyisters kontakter med folkvalda och ministrar.
Branschen säger såklart emot och det är nästan rörande hur väl de vill när man läser hemsidorna. En byrå tar sitt ”sociala ansvar” genom att emellanåt jobba gratis som rådgivare för demokratisk opposition. Kanske vore en reflektion om vad dold påverkan innebär för hinder för all sorts öppen påverkan på sin plats?
Initiativ för att reglera lobbyismen måste komma underifrån. Det måste komma från alla de medlemmar och aktiva som bygger upp partierna.
En annan byrå tycker att alla med ett budskap förtjänar att bli lyssnade på. Alla som betalar får man förmoda. En tredje byrå letar kunder som driver en ”progressiv hållbarhetsagenda”. För en kund som behöver putsa på sitt hållbarhetsanseende låter det som helt rätt gäng att synas med. Det är antagligen meningen. Och nu kan man få hjälp av en tidigare minister med progressiv profil.
Initiativ för att reglera lobbyismen måste komma underifrån. Det måste komma från alla de medlemmar och aktiva som bygger upp partierna och som aldrig själva kommer att få åtnjuta lobbyistbranschens pengar. Det måste komma från medborgare och folkrörelser utanför politiken. Den politiska klassen är nämligen på väg att växa ihop med branschen. Svängdörren mellan politik och lobbyism är inte längre ett fenomen i slutet av den politiska karriären.
Idag ser vi nya mönster där lobbyistuppdragen tar fart redan direkt efter åren i ungdomsförbundet för att sedan sättas på paus när arbete i riksdagen, regeringskansliet eller EU-parlamentet kallar.
Ring din lokala riksdagsledamot idag.