Sympatiåtgärderna måste förbjudas Teslakonflikten visar att sympatiåtgärder måste förbjudas, skriver Adam Danieli och Fredrik Kopsch, Timbro.
Debatt

Sympatiåtgärderna måste förbjudas

Teslakonflikten går idag in på sitt andra år. De verkliga förlorarna är små verkstäder och underleverantörer som gjort allt rätt men hamnar i kläm, skriver Adam Danieli och Fredrik Kopsch på Timbro.
17 okt 2024 | 06:29
+1
5
+1
14
+1
0
+1
1
+1
16
+1
2

För första gången i svensk historia har en arbetsmarknadskonflikt fyllt ett. Den 17 oktober förra året inledde IF Metall sin strejk mot Tesla – och nu är konflikten den längsta någonsin.

Under strejkens gång har IF Metall använt en rad olika stridsåtgärder. När de inte fick med sina egna medlemmar fullt ut, började de söka alternativa sätt att sätta press på Tesla. Först skulle Tesla ”drunkna i sopor”. Sedan stoppades deras post. Därefter hölls skyltar inne, och nu har säkerhetsunderhåll avbrutits. Svenska fackförbund verkar fast beslutna att avskräcka företag från att investera i Sverige – särskilt de som är gröna och innovativa.

Svenska fackförbund verkar fast beslutna att avskräcka företag från att investera i Sverige – särskilt de som är gröna och innovativa.

I grunden handlar konflikten om en enkel princip på den svenska arbetsmarknaden: att kollektivavtal är frivilliga. Majoriteten av svenska företag har inget kollektivavtal och väljer istället andra lösningar. För småföretag, startups och techbolag är kollektivavtal ofta mindre passande, och de attraherar personal med andra förmåner. Tesla är inget undantag och har gjort samma val som många andra företag, med den oundvikliga risken för konflikt.

Vad som däremot är unikt i detta fall är vem som får ta smällen när konflikten eskalerar. På grund av Sveriges tillåtande regler för sympatiåtgärder har utomstående företag blivit indragna i konflikten i en omfattning vi aldrig tidigare sett – trots att de har kollektivavtal med facket. Medan Tesla har påverkats i begränsad utsträckning, har många andra företag förlorat stora delar av sin omsättning.

Ett uppmärksammat fall är Hydro i Vetlanda, där dussintals personer har förlorat sina jobb och en omfattande utbyggnad har stoppats på grund av fackets blockad, trots att Hydro haft kollektivavtal i decennier. Tesla har istället börjat köpa aluminiumprofiler från Kina – en produktion som tidigare sköttes av Hydro.

Kollektivavtal garanterar inte längre arbetsfred

Och Hydro är inte ensamt. En genomgång av stridsåtgärderna visar att hundratals företag med kollektivavtal har drabbats av konflikten mellan IF Metall och Tesla. Detta är orimligt och avslöjar ett allvarligt systemfel – kollektivavtal garanterar inte längre arbetsfred.

Detta uppenbara missbruk av sympatiåtgärder kan inte längre ignoreras. Det var aldrig avsikten att företag med kollektivavtal skulle dras in i andras konflikter på det här sättet. För att skydda utomstående företag från orimliga konsekvenser måste lagstiftningen ändras. Sympatiåtgärder mot företag som står utanför konflikten måste förbjudas.

Att anpassa konfliktreglerna när missbruk uppstår är inget nytt. De grundläggande reglerna för konflikter på svensk arbetsmarknad bestäms i Riksdagen, och så sent som 2019 införde den dåvarande S-regeringen justeringar för att hantera den långvariga konflikten i Göteborgs hamn.

De verkliga förlorarna är små verkstäder och underleverantörer som har följt alla regler.

Hamnarbetarförbundet hade satt konflikter i system, med helt orimliga konsekvenser, och regelverket justerades i bred politisk enighet. Efter ett år av Tesla-konflikt är det uppenbart att samma sak måste ske nu. Detta är inte en normal konflikt, utan en avvikelse som måste rättas till.

Det finns ingen anledning att tycka synd om Tesla. Företaget är enormt och har resurser att ta striden. Inte heller de anställda har anledning att klaga – deras arbetsvillkor är goda och de har själva valt att arbeta för Tesla, trots att bilmekaniker är ett bristyrke. De verkliga förlorarna är små verkstäder och underleverantörer som har följt alla regler, tecknat kollektivavtal och ändå drabbas hårt av fackets sympatiåtgärder.

IF Metall och Tesla får själva reda ut sina meningsskiljaktigheter. Men politiken kan inte stå vid sidan av medan företag och arbetstagare som gjort allt rätt får betala priset. Ordning och reda på arbetsmarknaden är ett ansvar som politiken nu måste axla.

Adam Danieli och Fredrik Kopsch
Rättsstatsansvarig respektive chefsekonom, Timbro

Relaterad läsning

Visa artikelns 3 kommentarer
Kommentera
  1. Av Alibjorn 17 okt 2024:

    Ljuger som vanligt:
    Den längsta arbetsmarknadskonflikten i Sverige är konflikten vid Ådalen, som pågick mellan 1969 och 1971 vid ett företag som hette Marmaverken, en del av skogsindustrin. Strejken, som varade i över två år, innefattade cirka 450 arbetare som kämpade för bättre arbetsvillkor och löner. Det blev en mycket uppmärksammad konflikt och är ett exempel på hur långvariga arbetsmarknadskonflikter kan vara i Sverige.

  2. Av Anders Kroon 18 okt 2024:

    För småföretag, startups och techbolag är kollektivavtal ofta mindre passande, och de attraherar personal med andra förmåner. – De där andra förmånerna har sällan något med det livslånga arbetslivet att göra, men det låter ju bra!

  3. Av Karl Johansson 8 feb 2025:

    Som vanligt medvetet missvisande information from Timbro, jag antar att när verkligheten inte styrker ens argument så är det enklast att ljuga. De skriver att majoriteten av svenska bolag inte har kollektivavtal, vilket tekniskt sett stämmer eftersom ca 3 av 4 företagen i Sverige är enmansföretag (enligt SCB), och det är uppenbart att ett företag men en person inte har något behov av kollektivavtal. Verkligheten är att ca 81 % av alla som arbetar i Sverige har kollektivavtal. Jag förstår inte varför den här sidan tillåter såna här låg kvalité, medvetet missvisande propaganda artiklar från Timbro, vars enda syfte är att minska arbetares makt och inflytande så att företagen kan utnyttja folk mer.

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev