Bajens bön till arbetsgivare: Publiken måste hinna till bolaget Hammarbys klack med ett av de mest uppmärksammande tifona i Allsvenskan under förra säsongen. Tifot inledde derbyt mot Djurgården på 3Arena. Foto: Magnus Lejhall / TT

Bajens bön till arbetsgivare: Publiken måste hinna till bolaget

Arbetsmiljö Hammarby fotboll vädjar till arbetsgivare i en helsidesannons i DN. Chefer bör överse med att möten plötsligt ställs in och tidigare hemgång för att hinna till Systembolaget. Orsaken är många matcher i maj. Svenskt Näringsliv vill inte kommentera kraven.
28 apr 2025 | 15:02
+1
4
+1
3
+1
0
+1
2
+1
1
+1
1

I söndagens Dagens Nyheter fanns en helsidesannons från Hammarby fotboll. I den vädjade klubben till alla arbetsgivare om överseende då båda A-lagen har ett intensivt spelschema under maj månad. Tolv matcher ska damerna och herrarna spela under den kommande månaden.

”Arbetsgivare behöver förståelse på helt ny nivå”

”Du som arbetsgivare kommer att behöva visa förståelse på en helt ny nivå”, står det bland annat. I förståelsen ingår bland annat inställda möten med kort varsel, att medarbetare både behöver extra tid på mornarna samt gå tidigare för att hinna till Systembolaget.

Arbetsvärlden fick några minuter med Hammarbys pressansvariga Lukas Lundberg.

Vad fick er att vända er till arbetsgivare?
– Först och främst, vi spelar väldigt många matcher i maj. Då tänkte vi på, med glimten i ögat, vad det finns för motstånd mot att kunna gå på fotboll. Arbetslivet är en del av det. Det är inte ett motstånd men det måste samspela med att kunna gå på många fotbollsmatcher under en och samma månad. 

Varför ska arbetsgivare göra undantag just för fotboll?
– Det är ju en jättehobby, hela folks liv handlar om att gå på Hammarby fotboll. Det är välmående, att få se sitt lag spela fotboll. Och när laget behöver publiken lite mer är det viktigt att man ska få göra det.

– Det är som sagt med glimten i ögat vi skriver det här, det är en annons. Det kommer flera delar, och är en del av en kampanj där det kommer mera om andra delar av livet som kan stå i vägen för att hinna gå på fotboll.

Vad har ni fått för respons?
– Nästan bara positivt, folk verkar förstå och tycka det är roligt.

Det här med att man ska hinna till bolaget?
– Ja, jo. Eller vad menar du?

Att arbetsgivare ska anpassa sig för det?
– Jag vill återigen understryka att vi på många sätt skojar i den här annonsen. Det handlar om publicitet, och det som är bra annonser sticker väl litegrann? Och så måste vi hitta sätt att uttrycka oss som är hammarbyiga, det handlar om språk.

Kan du utveckla Bajen-språket?

– Nej, det kommer jag inte göra. Det får vara upp till läsarna att läsa in.

Arbetsvärlden har sökt Svenskt Näringsliv för att få arbetsgivarna syn på annonsen. Men organisationen vill inte kommentera.

28 apr 2025 | 15:02

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev