Ännu en resenär fastnade i pendeltågsdörren – räddades av nödbromsen En pendelresenär fastnade med armen och tåget började köra trots att föraren fått signal om att dörrarna var stängda. SJ måste agera anser skyddsombudet Johan Puka. Foto: Privat, Alexander Williamson, Privat

Ännu en resenär fastnade i pendeltågsdörren – räddades av nödbromsen

Pendeltåg Om någon fastnar i Stockholms pendeltågs dörrar ska det inte gå att köra. Ändå hände det i mars och en resenär drogs med när tåget körde. Och nu har det hänt igen. Men enligt SJ fungerar dörrarna som de ska.
23 jun 2025 | 16:05
+1
0
+1
1
+1
1
+1
1
+1
1
+1
0

Huddinge pendelstation utanför Stockholm. Tåget ska lämna perrongen och föraren kastar en sista blick på monitorerna som visar det kamerorna vid dörrarna tar upp. En man står utanför tåget, men lampan på instrumentpanelen visar ”dörrar stängda”. Det ska betyda att dörrarna har kunnat stängas utan hinder eller att något klämts. Men mannen sitter fast med armen. Föraren ger gas och tåget hinner börja rulla innan det tvärstannar. Det som inte kan hända har hänt igen. 

”En annan resenär drar i nödbroms när jag börjar ge pådrag vilket förmodligen räddade hans liv.”, skriver föraren i sin incidentrapport den 18 juni.

Dörrarna ska öppnas om någon kläms

När någon eller något kläms ska en sensor i dörrarnas gummilist känna av det. Då ska de automatiskt öppnas igen och föraren ska få signal om att dörrarna inte är stängda.

Men 2021 fastnade en kvinna utan att systemet larmade, något som lokaltidningen Mitti rapporterade. Den dåvarande entreprenören MTR kunde inte hitta vad felet berodde på och det hela avskrevs som en engångshändelse. 

I mars fastnade åter en resenär och drogs med tåget trots att dörrarna signalerade att de var stängda, något Arbetsvärlden kunde berätta. Till tidningen garanterade då den nya entreprenören SJ att dörrarna generellt är säkra, men att de nu skulle utreda händelsen. 

Dagen efter artikeln publicerades hände det igen, men föraren upptäckte det innan avfärd. Och onsdagen den 28 juni hände det alltså ytterligare en gång.

– När man läser incidentrapporterna ser man att det är samma sak som händer igen och det har eskalerat med fler händelser. Det känns läskigt att veta att man inte kan lita på tekniken, säger Johan Puka, skyddsombud för ST på pendeln.

Skyddsombudet: Tekniken felar

När samma fel händer tre gånger på fyra månader kan det inte längre avfärdas som en oturlig slump, säger Johan Puka. Något är allvarligt fel.

– Om tekniken inte räcker till sitter vi i en svår sits. När sista skyddsbarriären hamnar på en annan resenär…så kan det bara inte vara. Vad händer om det inte finns någon på tåget som kan dra i nödbromsen? I värsta fall resulterar det i en mycket allvarlig olycka med dödlig utgång, säger han.

I april kunde Arbetsvärlden berätta att trots händelsen hade pendeltågsförarna inte informerats om risken att dörrarna gav fel signal. En vecka senare skickades en ny kortfattad instruktion ut. Men enligt skyddsorganisationen på pendeln lämnar den mycket att önska. Bland annat säger instruktionen att föraren ska kontrollera att alla dörrar är stängda även om lampan lyser.

– Det är ju vad den lampan ska göra. Vill jag säkerställa att alla dörrar är stängda då måste jag fysiskt gå ut och kolla alla dörrpar. Det förstår alla att det inte funkar att göra vid varje stopp, säger Johan Puka som själv är förare.

Johan Puka, en skallig man med skägg och glasögon har på sig en skjorta med knäppning med palmmönster. Han står framför en vanlig vit bakgrund och tittar direkt in i kameran med ett neutralt uttryck.
Johan Puka. Foto: Privat

Det var förr tågvärdarnas uppgift att övervaka stängningen. De är nu avskaffade till förmån för en teknisk lösning med kameror. Men enligt Johan Puka går det inte alltid att avgöra om någon bara står vid dörrarna, är klämd, eller om dörrarna är helt stängda eller inte.

– Skulle en tågvärd göra skillnad? Uppenbarligen kunde det hända med tågvärd ombord som 2021, men att stå på plattformen ger en bättre överblick än skärmarna. 

Efter onsdagens incident har skyddsorganisationen gjort en formell begäran att SJ svarar hur de ska säkerställa att det inte händer igen.

– Vi hoppas att SJ tar vad som hände förra onsdagen på allvar den här gången och inser att man behöver göra någonting, säger Johan Puka.

SJ: Inget fel på dörrarna

Utredningen från incidenten i mars är klar, men fortsatt hemlig. Även juni-incidenten ska utredas, men enligt SJ kan redan nu konstateras att i båda fallen var det inte är något tekniskt fel på dörrarna. Det är motsatt besked mot vad SJ:s trygghetschef gav Arbetsvärlden i april.

– Fordonet har agerat så som det är konstruerat att agera. 30 millimeter kan passera mellan dörrbladen och dörren kan fortsätta indikera stängda. Det är EU-standard. Den stora slutsatsen vi drar är att det inte är något fel på fordonet, säger Stina Petrini, kommunikationschef på SJ Stockholmståg.

Stina Petrini, en kvinna med ljus hy och brunt hår som är bakåtkammat ler lätt mot kameran. Hon bär en mörkgrå topp och ett svart nyckelband med SJ:s logga.
Stina Petrini. Foto: SJ Stockholmståg

Är det en tillräckligt bra standard om man faktiskt kan fastna?

– Jag vill inte lägga någon värdering i det.

Kan man säga att dörrarna är säkra om de indikerar stängda fast någon sitter fast?

– Ja, jag tycker att det är säkert att åka pendeltåg.

Problemet, och därmed dess lösning, är enligt Stina Petrini kopplat till förarnas agerande. De instruktioner som skickats ut till förarna ska nu ses över och rutinerna för förarnas efterkontroll vid dörrstängning ska skärpas.

– Vi som arbetsgivare har ett ansvar att liknande situationer inte uppstår. Samtidigt är det viktigt att vi värnar om medarbetarnas integritet. Det gör det det lite svårt att kommentera enskilda detaljer. Men vår slutsats är att vi har ett behov av att se över rutinerna kring efterkontroll, säger hon.

23 jun 2025 | 16:05

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev