Vart fjärde företag med minst tio anställda använder idag AI-verktyg på ett eller annat sätt, från IT till tillverkningsindustri. Det senaste året har användningen rusat, det visar siffror från SCB. Totalt har andelen företag med minst tio anställda som omfamnat AI ökat från 10,4 till 25,2 procent.
Men vissa branscher står i första ledet. Inom informations- och kommunikationsbranschen använder nu närmare 70 procent av företagen någon typ AI i verksamheten, tätt följda av IT-branschen på 62 procent.
Störst ökning av AI inom juridik och ekonomi
Den största ökningen står dock juridik, ekonomi, vetenskap och teknikbranschen för. 2023 uppgav 20 procent av företagen att de använder AI, medan 2024 års siffror når över 50 procent.
Arbetsvärlden har tidigare berättat om hur den artificiella kollegan Harvey fått göra allt mer av skattejuristernas grovgöra på revisionsjätten Pwc. Men även andra enheter använder flitigt den egna versionen av ChatGPT kallad ChatPWC.
– Det gäller att förstå vad AI kan göra just för dig, och din verksamhet. Det finns alltid repetitiva saker i en verksamhet som kan frigöra tid för det som är värdeskapande. När vi kombinerar teknik med mänsklig interaktion kan vi åstadkomma riktigt bra resultat, sade Kajsa Boqvist, ansvarig för företagets skatteverksamhet till Arbetsvärlden.
Trögare i traditionellt manuella branscher
Företag inom tillverkning visar också upp en stark ökning från förra året, men började också från en lägre position. Idag uppger 20 procent av företagen att de implementerat AI i verksamheten, jämfört med 2023 då andelen var runt 8 procent.
Men trögast av de alla i SCB:s mätning är Transportmedelsindustrin som visar negativ utveckling.
Företagen som ingår i SCB:s statistik har alla 10 eller fler anställda.
Offentlig sektor har välkomnat AI
Tidigare kartläggningar från SCB har visat att även offentlig verksamhet öppnat sina armar för den nya tekniken. 2021 var användningen av AI högre i offentlig sektor än i privat och ökningen höll då samma takt som i näringslivet.