På revisionsjätten PwC Sverige jobbar drygt tretusen personer med revision och rådgivning. Under de senaste åren har de fått två AI-kollegor.
Alla anställda kan använda sig av en av dem – ChatPwC som liknar sin namne ChatGPT, men där den första stannar inom företaget och ingen data delas utanför.
Den andra artificiella kollegan heter Harvey, och han är mer av en specialist inom juridik och skatterätt. Cirka hundra skatterådgivare på PwC Sverige har fått licenser att använda den, som är utvecklad av Open AI, företaget som tagit fram just ChatGPT.
Snart kommer ytterligare hundra rådgivare få licenser.
”Tillsammans blir vi bättre”
Enligt Kajsa Boqvist, ansvarig för skatt på PwC, är det högt tryck bland medarbetarna att få licensen. För verktyget blir allt vassare, på svensk skatterätt, vilket också de anställda bidrar till.
– Harvey har presterat högt från start, men vi vässar den. OpenAI är experter på generativ AI, medan vi är experter på skatterätt. Och tillsammans blir vi bättre. Jag har jobbat med skatt i en evighet och måste hela tiden sätta mig in i nya områden och träna och det kommer Harvey också att behöva, säger Kajsa Boqvist.
Ger snabbhet och djup
Hon anser inte att Harvey ersätter någon. Snarare att han får rådgivarna att komma djupare in i jobbet och frigör tid för sådant som människor kan bättre. Som att förstå kunder, att sätta saker i kontext, att förhålla sig till olika riktlinjer och så vidare.
– Vi lägger till så många delar utöver det rent skatterättsliga för att vara relevanta för kunder, interaktionen mellan kund och våra rådgivare är helt avgörande. Där ryms så många delar, och där är Harvey inte i närheten av att ersätta människan. Utan den förståelsen, som bygger på samlad erfarenhet, är vi inte relevanta.
Modulen frigör också tid för mer kreativa uppgfiter, enligt Kajsa Boqvist. Harvey kan hjälpa till med underlag, sammanställa information om en rättsutveckling, att formulera sig eller skriva rätt juridisk engelska.
”Det kommer inte gratis”
Men det har varit en omställning, som tar tid och kräver resurser.
– Vi har investerat en hel del, AI-utvecklingen kommer inte gratis. Det är en förändring, vilket kan vara jobbigt men också roligt. Vi har lagt mycket krut på att prata om vad det här gör och vilka fördelar det har.
Så vissa har fått nya uppgifter som är direkt kopplade till AI, andra att leda omställningen för medarbetarna. Och de som har licensen kan visa andra.
– Det gäller att förstå vad AI kan göra just för dig, och din verksamhet. Det finns alltid repetitiva saker i en verksamhet som kan frigöra tid för det som är värdeskapande. När vi kombinerar teknik med mänsklig interaktion kan vi åstadkomma riktigt bra resultat.