Arbetsvärlden har i flera artiklar skildrat de ”spökarbetare” som ser till så att AI fungerar genom att till exempel märka ut objekt i bilder. Ofta arbetar dessa ”annoterare” från plattformar utan fasta anställningar.
En av Volvos underleverantörer, Annotell, beskrivs på Volvos egen hemsida som ansvarigt för att träna fordon via ”vad som kallas annotering … Vad är väg? Vad är vägren? Vad är andra bilar?”
I tidningen Ny Teknik konstaterar representanter för företaget att ”du behöver hundratals människor” som ”för hand talar om för datorn” hur den ska tolka en viss körsituation.
Annotells vd, Oscar Petersson, berättar att företaget har 25 anställda och undviker att anlita “mikrojobbsidor” av Mechanical Turks typ.
Vi skickar enkäter till våra underleverantörer för att kontrollera att det är goda arbetsförhållanden
‒ Vi vill att de vi arbetar med ska ha heltidsjobb, i en kontorsmiljö, gärna att det ska finnas möjlighet att avancera, exempelvis till teamledare. Vi skickar enkäter till våra underleverantörer för att kontrollera att det är goda arbetsförhållanden, med tillräckligt utrymme för pauser till exempel.
Annoterarna arbetar dock fortfarande skilda från Annotells egen personal, inom ett nätverk av specialiserade företag som Annotell kontrakterar. En del av dem finns inom Sverige, andra i andra delar av världen.
Men Oscar Petersson vill inte namnge någon av sina samarbetspartners.
‒ Nej, det handlar om affärsrelationer, det kan vi inte göra.