När Tesla Sverige nekade att teckna avtal med IF Metall ska företagets representanter, enligt facket, ha deklarerat att Tesla ”inte har kollektivavtal någonstans i världen”. Men nu visar det sig att uppgiften inte stämmer. I själva verket har företaget tecknat tre stycken med det franska facket CFDT.
German Bender, utredningschef på den svenska tankesmedjan Arena Idé publicerade denna sin upptäckt i en artikel i brittiska The Guardian på fredagen.
”Jag tror att den här nya upptäckten kan hjälpa till att lösa dödläget i Sverige och förebygga konflikter i andra länder”, skriver German Bender i The Guardian.
Elon Musk i konflikt med företagets egen policy
Att Teslas ägare Elon Musk har en minst sagt fackföreningskritisk hållning är ingen hemlighet. Under en konferens arrangerad av New York Times förra året sade han att han ”inte håller med om fackföreningsidén.” Han fortsatte: ”Om Tesla skulle organiseras fackligt så är det för att vi förtjänat det – och för att vi misslyckats på något vis”, uttalade han sig under en konferens förra året.
Samtidigt säger företagets egna globala policy om mänskliga rättigheter att företaget ”i enlighet med lokal lag” respekterar anställdas rätt att gå med i och verka för en fackförening och förhandla om kollektivavtal.
Tidningen Dagens Arbete har visat att denna policy inte nödvändigtvis följs över världen.
Tecknade avtal i Frankrike 2021
Men tre avtal mellan CDFT och Tesla Frankrike, publicerade på franska regeringens hemsida, visar att Frankrike utgör ett undantag. Mellan 2021 och 2023 har företaget kommit överens om både ett jämlikhetsavtal, två avtal om upprättandet av en samverkanskommitté och ett avtal kring löner och villkor. Arbetsvärlden har tagit del av avtalen. Bland annat kom parterna i december 2022 överens om en 3,9-procentig löneökning för att kontra inflationen.
Kan det ske i Frankrike borde det inte vara omöjligt för företaget att avsluta den över ett år långa konflikten med de svenska facken och följa svensk modell, anser German Bender.
”Om företaget opererade i andan av sin egen policy, nog borde de då kunna ha full möjlighet att anpassa sig till olika länders regelverk och normer och förhindra att den här onödiga strejken i Sverige fortsätter längre in på sitt andra år”, skriver han i The Guardian.
Arbetsvärlden har sökt Tesla Sweden för en kommentar, men de har inte återkommit. Om de franska avtalen utgör ett enskilt misslyckande eller om de kan få konsekvens för situationen i Sverige får tidningen inget svar på.