Arbetsvärlden har tidigare rapporterat att, trots Tesla-ägaren Elon Musk kallar tecknande av kollektivavtal för ”ett misslyckande”, har företaget undertecknat avtal i Frankrike. Men det är inte det enda landet där Tesla tvingats till avtal. Även i Finland är Tesla bundet av kollektivavtal för bolagets runt 100 anställda.
”Tesla Finland är genom lag bundna till finska kollektivavtal”, skriver Antti Malste, kommunikationschef på finska Industrifacket rf, i ett mejl till Arbetsvärlden.
Det som förenar länderna och skiljer dem från Sverige är att ett ingånget avtal för en bransch, enligt lag binder alla företag som verkar i branschen att följa det.
Finska avtalet skiljer sig från det franska
”Avtalet är ett generellt bindande kollektivavtal för hela branschen förhandlat mellan facket och arbetsgivarorganisationen. Företaget är automatiskt tvungna att tillämpa det”, skriver Antti Malste i mejlet till Arbetsvärlden.
Till skillnad från avtalen i Frankrike har det finska Industrifacket rf däremot inte haft några direktförhandlingar med Tesla. Det finska facket har heller inga förtroendevalda på verkstäderna utanför Helsingfors och Tammerfors.
Men genom avtalet regleras grundläggande löner och villkor för både arbetare och tjänstemän på Tesla Finland, under det officiella namnet Roadster Finland Oy.
Tesla har kollektivavtal i Belgien
Finland och Frankrike är inte de enda länderna i Europa där Tesla är aktiva som har modellen med lagtvingande allmängiltiga kollektivavtal. Ett sådant land där Tesla också är bundet av kollektivavtal är Belgien, enligt IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson.
I de skandinaviska länderna bygger istället kollektivavtalsmodellen på frivilliga avtal. Även i Sverige kan dock ett företag bindas av kollektivavtal utan att självmant ha tecknat det. Inte genom så kallad allmängiltighet för branschen utan genom medlemskap i den arbetsgivarorganisationen som tecknat avtal för den bransch företaget verkar inom.
”Uruselt” att bara teckna kollektivavtal under tvång
Att Tesla bara tecknar avtal under lagtvång är något som företaget ska ha varit tydliga med när de sagt nej till avtal i förhandlingarna med svenska IF Metall. Det säger förbundets biträdande avtalssekretare Simon Petersson.
– Jag tycker det är uruselt. Jag tycker att Tesla ska teckna avtal för sina anställda var helst i världen de befinner sig. I Sverige vill våra medlemmar ha kollektivavtal och då borde de teckna det, säger han.
IF Metall: ”behandlar den svenska modellen som skit”
Rent juridiskt är Tesla i Sverige inte tvungna att teckna kollektivavtal, men det är fråga om moral och att följa de normer som gäller i det land där företaget verkar, säger Simon Petersson. De kan uppenbarligen operera om lagen tvingar dem, så då kan de även det i Sverige. Det är bara en fråga om ovilja att dela med sig av makten, enligt avtalssekreteraren.
– Tesla har en enorm moralisk plikt att teckna avtal med oss för arbetarna och med tjänstemannafacken för tjänstemännen. Men istället behandlar de den svenska modellen som skit med influgna strejkbrytare, säger Simon Petersson.
Arbetsvärlden har sökt Teslas presstjänst för en kommentar, men de har inte återkommit.