SAS lanserar ”Cockpit flyer program” Från och med måndag kommer resenärer med SAS reguljära flygningar via bolagets app eller self service-automater erbjudas möjligheten att checka in i cockpit. Foto: AP Photo/Ted S. Warren
Satir

SAS lanserar ”Cockpit flyer program”

Satir Efter pilotstrejken utvidgar SAS sitt självbetjäningssystem. Förutom bokning och incheckning kommer kunderna själva att starta och landa bolagets flygplan på 123 destinationer världen över.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Från och med måndag kommer resenärer med SAS reguljära flygningar via bolagets app eller self service-automater erbjudas möjligheten att checka in i cockpit.

– Allt man behöver göra som cockpit-resenär är att vid start säga orden ”cabin crew disarm door and crosscheck, please” i internkommunikationssystemet. Därefter trycker man på en knapp. Resten sköter autopiloten, säger SAS norske informationschef Knut Morten Johannessen.

Dessutom gör möjligheten för resenärerna att boka platser i cockpit att vi kan spara på personalkostnader

I det nya erbjudandet för Eurobonuskunder ingår tillträde till SAS Lounge, prioriterad incheckning, en blå uniform samt en liten kabinväska att dra efter sig.

När planet uppnått marschhöjd kan de resenärer som väljer att resa via SAS och Star Alliance nyinrättade ”Cockpit flyer program” redovisa väderleken vid ankomstdestinationen för medpassagerarna.

Eurobonuskunder kommer även erbjudas möjligheten att via ”Cabin crew flyer program” boka kabinpersonalens platser bakom ett skynke i kabinen. I erbjudandet ingår möjligheten att dra en liten vagn mellan stolsraderna och erbjuda passagerare i business- och ekonomiklass kaffe eller te eller möjligheten att köpa snacks, lätta måltider och drycker från SAS meny.

 

I det nya erbjudandet för Eurobonuskunder ingår tillträde till SAS Lounge, prioriterad incheckning, en blå uniform samt en liten kabinväska att dra efter sig. Foto: AP Photo/Chiang Ying-ying

Jag tror de flesta av våra Eurobonuskunder är bekanta med proceduren

Samma resenärer kommer också inför start informera medpassagerarna om nödutgångarnas placering och att det finns en flytväst placerad under sätet som kan blåsas upp både manuellt och automatiskt med hjälp av ett handtag.

– Jag tror de flesta av våra Eurobonuskunder är bekanta med proceduren och själva kanske har fantiserat om att bära en snygg uniform ombord. Nu erbjuder vi den möjligheten, säger Knut Morten Johannessen.

Enligt informationschefen är erbjudandet att låta kunderna själva starta och landa SAS flygplan ett sätt att återvinna allmänhetens förtroende.

– Dessutom gör möjligheten för resenärerna att boka platser i cockpit att vi kan spara på personalkostnader och hålla konkurrenskraftiga priser i framtiden, säger Johannessen.

Eurobonuskunder som reser via SAS och Star Alliance ”Cockpit flyer program” och ”Cabin crew flyer program” ansvarar för att planet återlämnas städat och fulltankat på  slutdestinationen.

Om skribenten
En jobbig värld av Lars Berge

Relaterad läsning

Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev