Under tiden medling pågick höll IF Metall tillbaka. Men sedan Medlingsinstitutet gav upp försöken att få Tesla och facket att mötas i avtal gäller ny giv. Nu, två år efter att facket inledde strejken för kollektivavtal, är IF Metall inne i en ny offensiv med en ström nya varsel.
Nu släpper IF Metall på hämningarna, säger fackets avtalssekreterare Simon Petersson.
– Tesla har från första dagen vägrat teckna avtal. När medling pågår tar man ett kliv tillbaka. Men nu har vi ett ansvar och kan inte luta oss tillbaka. Vi har sju varsel lagda och har fler i vår arsenal som vi väntar och tittar på. Vi får också mer omfattande hjälp från våra vänner i LO och på tjänstemannasidan, säger Simon Petersson.
Han vill dock inte gå in på vad som väntar i arsenalen och hur hårt det förväntas slå mot Tesla. Simon Petersson håller heller inte med om att de nya åtgärderna innebär ett större risktagande. Han tycker inte att man kan beskriva det som att de spärrar mot att tredje man drabbas nu släpps på.
– Det är alltid en avvägning och det måste skada Tesla mer än tredje man. Men hela poängen med en sympatiåtgärd är ju tyvärr effekten att det skadar tredje man. De varsel vi lagt nu innebär att det företag som blockeras inte kan göra affärer med Tesla, säger han.
Influgna strejkbrytare utgör alltjämt problem
Arbetsvärlden tillsammans med många medier som Dagens Arbete har rapporterat om hur strejken, ”primärkonflikten”, inte fått Teslas verksamhet att stå still som tänkt. Istället hålls verksamheten igång av strejkbrytare, som bland annat även rekryteras och flygs in från andra länder.
– I en normal värld hade vår primärkonflikt tvingat Tesla att välja mellan verksamhet eller inte. Vi har 68 medlemmar på Tesla just nu och utan dem klarar de inte att bedriva verksamheten. Strejkbryteriet är hela anledning till att primärkonflikten inte har önskad effekt. De flyttar om strejkbrytare och kan därför hålla näsan över vattenytan. Men de har enorma kompetensproblem, det vet vi.
Vad kan ni göra åt det?
– Det finns bara ett svar på strejkbryteri. Det är att organisera och övertyga strejkbrytarna att det är bättre att gå med. Vi har också organiserat många arbetare som börjat som strejkbrytare och nu istället är med i konflikten.

Kan inte stoppa inflödet av nya bilar
De mest effektiva åtgärderna just nu, är enligt Simon Petersson de som slår mot Teslas laddningsinfrastruktur. Där ligger sympatiåtgärder från flera andra förbund som Elektrikerna, Seko, Vision och till viss del Unionen.
På torsdag träder ytterligare Seko-åtgärder i kraft när arbete med fibernätverk blockeras.
Samtidigt arbetar Tesla intensivt för att kringgå blockader och andra sympatiåtgärder. Seko och ST:s ursprungligen effektiva stopp för leverans av nya registreringsskyltar är i praktiken brutet. Katt och råtta-leken kring att täppa till och hitta nya kryphål pågår ständigt i bakgrunden med utökade varsel.
En av de åtgärder som på pappret på förhand såg ut att bli den hårdaste var hamnfacken Transports och Hamnarbetarförbundets nationella totalblockad mot införsel av nya bilar i hamnarna. Med stöd av de nordiska facken borde det ha stängt vägarna.

Trots det fortsätter flödet av nytillverkade bilar från Tyskland.
– Vi vet att de lastas på trailers och körs in i landet via färjor och broar. Men de tvingas köra på passagerarfärjorna. Det är betydligt dyrare och besvärligare än att lasta 800 bilar på ett skepp och lasta av i Göteborgs hamn.
Men facken kan inte stoppa införseln bilvägen. Enligt IF Metalls uppgifter anlitas utländska åkare för att föra in bilarna.
– Man vill förstås uppnå maximal blockad. Men vi kan inte stoppa deras infart. Det är fritt att köra in och det finns inget arbete som kan blockeras. Det enda vore att fysiskt blockera transporterna och det är inte tillåtet.
Kan hålla på i 500 år
Med två år av åtgärder bakom sig utan att Tesla har rört sig närmare avtal väcker det naturligtvis frågan: hur länge kan IF Metall fortsätta?
– Det är inte en dans på rosor för de strejkande, det är förstås påfrestande. Men hur länge vi kan hålla på går inte att svara på. Den ekonomiska aspekten kan du däremot få svar på. Ekonomin är inget hinder. Vi kan säga att vi kan hålla på i 500 år om vi vill. Funderar Tesla på om de kan mjölka ut våra pengar, kan de omvärdera det. Det kan de inte.
Även om det kostar i resurser och strejkersättningar säger Simon Petersson att strejkkassan är större idag än den var för två år sedan. Förbundet har stora investeringar i aktier och ”en bra dag på börsen drar in hela strejkens kostnad hittills”, säger han.
Kommer ni att vinna det här?
– Hade vi inte trott att vi kan vända deras position hade vi inte gjort allt det här. Vår utgångspunkt är att lösa den här frågan, säger Simon Petersson och fortsätter:
– Vi vidtar mer offensiva åtgärder just nu för att sätta press på Tesla att omvärdera sin position och teckna kollektivavtal.
Arbetsvärlden har sökt Tesla Motors Sweden för en kommentar. De har inte återkommit.