Låt LKAB bryta kobolt i Sverige Det vattenfyllda dagbrottet vid Kringelgruvan, en grafitgruva som för tio år sedan orsakade stora vatten- och miljöskador. Foto: TT

Ledare Låt LKAB bryta kobolt i Sverige

Sverige är fyllt av giftiga vattendrag som små gruvbolag lämnat efter sig när de gått i konkurs. Därför borde jätten LKAB ge sig in i matchen om att bryta kobolt i Sverige, skriver Mikael Feldbaum.
24 aug 2021

Konflikten mellan miljö och klimat är ett faktum i gruvnäringen. Batteritillverkaren Northvolt växer och elektrifieringen omformar svensk industri. Stora mängder metaller behövs till produktionen. Kritiska metaller som kobolt och litium upptäcks i Sverige och Northvolt och andra bolag vill bryta dem.

Vissa skulle säga att här inte finns någon motsättning mellan klimat och miljö. Både klimat och miljö kräver minskad konsumtion. Vi kan inte fortsätta konsumera mer än vad jorden har att ge långsiktigt. Vi måste minska biltrafiken. Så är det. Men på kort sikt tycks vi ändå styra mot att bilarna bara ersätts av eldrivna.Och då är konflikten reell.

Hoppfullt är ändå att vi med elektrifieringen och förarlösa fordon rimligen går ifrån synen på bilar som en status- och körglädjemaskin, till en transportmaskin. Vi kan inte fortsätta bygga bilar med dubbelt så tunga batterier som egentligen behövs för att ta oss dit vi ska. Med elbilar blir farter över 100 km i timmen just så energiineffektiva som de faktiskt är.

I Sverige upprepas ofta historien: litet gruvbolag med storsatsande finansiärer når inte hela vägen. Finansiärerna tröttnar och bolaget går i konkurs och lämnar en miljökatastrof efter sig.

Att helt överlåta mineralbrytningen till andra länder, när vi har mineralerna här, är sniket. Om vi ska köra batteribilar så kan vi ta åtminstone en del av miljöförstöringen som gruvorna innebär, här hos oss. Frågan är snarare hur vi minimerar miljöskadorna.

Hård miljölagstiftning är bra. Flera ansökningar om gruvdrift har hittills stupat på miljökraven och ansökningar från Beowulf och Boliden överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen, enligt DI. Gott så.

För både i Sverige och internationellt har vi vant oss vid rubriker om gruvkatastrofer. Giftiga dammar och vattendrag lämnas kvar när gruvbolag stänger igen. I Sverige upprepas ofta historien: litet gruvbolag med storsatsande finansiärer når inte hela vägen. Finansiärerna tröttnar och bolaget går i konkurs och lämnar en miljökatastrof efter sig. Det allmänna får städa upp och notan går på hundratals miljoner.

Därför vore det intressant att se en ansökan från stora statliga LKAB om att bryta de här metallerna. Det handlar om miljökritisk verksamhet. Hos LKAB finns förutsättningarna till långsiktighet och ansvarstagande. Kanske är det därför statliga LKAB som borde hjälpa Northvolt att elektrifiera våra fordon.

24 aug 2021
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan